09 مرداد 1400 - 21:39

معاملات کپی و تقلیدی؛ روشی برای توسعه بازار سرمایه

معاملات کپی و معاملات تقلیدی، این اجازه را به سهامداران می دهد که از طریق یک پلتفرم از روی دست یک فرد خبره خرید و فروش کنند و معاملات مشابهی داشته باشند.
کد خبر : ۱۲۵۸۵۹
بورس

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق، از بررسی و جمع‌بندی موضوع «معاملات کپی و معاملات تقلیدی» در جلسه اخیر این کمیته تخصصی خبر داد .


مجید پیره با بیان اینکه معاملات کپی و معاملات تقلیدی در بازارهای سرمایه توسعه‌یافته مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: معاملات کپی و معاملات تقلیدی یکی از راه‌کارهای توسعه بازار  و بهبود تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه است.


او ادامه داد: در این‌گونه معاملات، یک فرد که خبره بازار است به عنوان «راهبر» به سکو یا پلتفرم اجازه دسترسی به سوابق معاملاتی خود را می‌دهد. سکو این اجازه را می‌یابد که به سوابق معاملاتی راهبر دسترسی داشته باشد و آنها را در اختیار مجموعه‌ای که «پیرو» خوانده می‌شود، قرار دهد.


دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، «پیرو» را رکن اساسی دیگر معاملات کپی و معاملات تقلیدی برشمرد و تصریح کرد:  پیرو، افرادی هستند که بخشی یا تمام معاملات خود را برمبنای معاملات راهبر تنظیم می‌کنند. با توجه به اطلاعاتی که راهبر از معاملات خود در اختیار سکو قرار می‌دهد، سکو سفارش های معاملاتی که مربوط به پیرو است را نیز تنظیم می‌کند و برای اجرا در اختیار کارگزاری قرار می‌هد.


به گفته این مقام مسؤول، در این روش معاملاتی، افراد پیرو از تصمیم‌های راهبر آگاه می‌شوند و می‌توانند سبد دارایی‌های خودشان را بر مبنای استراتژی‌های معاملاتی راهبر تنظیم کنند.


او ادامه داد: این موضوع طی دو جلسه در کمیته فقهی سازمان به بحث، گفت‌وگو و بررسی گذاشته شد و در نهایت این کمیته معاملات کپی و معاملات تقلیدی را از باب «حق انتفاع از اطلاعات» تایید کرد. بر این اساس، راهبر انتفاع از اطلاعاتی که در اختیار دارد را به سکو واگذار می‌کند. سکو نیز این اطلاعات را در اختیار افراد پیرو قرار می‌دهد. راهبر نیز در برابر این اقدام، مبلغی را دریافت می‌کند.


معاملات کپی و معاملات تقلیدی، «حق انتفاع از اطلاعات» راهبر را در اختیار افراد پیرو قرار می‌دهد. این امر به اصلاح رفتارها و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران و در نهایت به توسعه بازار و بهبود تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه می‌انجامد.


پیره با اشاره به مصوبات کمیته فقهی در موضوع معاملات کپی و معاملات تقلیدی، خاطرنشان کرد: در مصوبه این کمیته تاکید شد که توسعه معاملات کپی و معاملات تقلیدی در بازار سرمایه در حالی که اینکه می‌تواند به اصلاح رفتارها و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران کمک کند، از سوی دیگر، می‌تواند منشا بالقوه‌ای برای رخدادن برخی آسیب‌ها نیز باشد.


او در همین راستا افزود: با توجه به اینکه در شریعت اسلام , «اضرار» و «ضرر رساندن» به سایرین نهی شده است، کمیته تخصصی فقهی تاکید بر رصد معاملات کپی و معاملات تقلیدی از سوی نهادهای ناظر در مجموعه بازار سرمایه دارد تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی پیشگیری شود.


دبیر کمیته فقهی سازمان به نکته دوم در مصوبه این کمیته اشاره کرد و اذعان داشت: کمیته تخصصی فقهی لازم دانسته است تا دستورالعمل و فرایندهای معاملات کپی و معاملات تقلیدی پیش از نهایی و اجرایی شدن در این کمیته مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر