12 مرداد 1400 - 10:54
معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد؛

ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان مالیاتی با تاکید بر تحولات نظام مالیاتی در طی سال‌های اخیر در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مالیاتی، از امکان ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی خبر داد.
کد خبر : ۱۲۵۹۲۹
مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش ایبِنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، هادی خانی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از آنکه در چارچوب طرح جامع مالیاتی و نظام مالیات الکترونیک (E. TAX ) اقداماتی انجام داده است، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند (I. TAX ) اصلی‎ترین مشخصه آن به شمار می رود.


وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند، نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده مبنا بودن کلیه فرآیندهای مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن این سیستم است که ماحصل اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان می باشد.


معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب می شود، بیان داشت: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات ستانی براساس داده های شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه های ذیربط خواهد بود.


وی در ادامه، در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک نیز عنوان داشت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک نیز داشته، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir  و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، جهت بهره برداری مودیان محترم می باشد که این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و غیره قابل ارایه خواهد بود. 


معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان ساخت: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان به طور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می شود که از جمله این خدمات می توان به مشاهده اطلاعات پرونده های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامه‎های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد و همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‎های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.


خانی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی، روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوب تری را به صورت الکترونیک به مودیان ارایه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می توان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه های مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ۴ ماده  ۱۸۶ ق.م.م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگه های مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان محترم ارایه خواهد شد.


وی اظهار داشت: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش می یابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر