15 مرداد 1400 - 10:27
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

دو راهکار پیش‌بینی پذیر شدن بازار ارز/ بازار باید متعادل شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر بخواهیم بازار ارز را پیش بینی پذیر کنیم یک بخش آن به کارایی بازار ارز از طریق ابزارهای مالی بر می‌گردد و در یک بخش دیگر باید درآمدهای ارزی را افزایش دهیم.
کد خبر : ۱۲۵۹۹۲
سیدرضا فاطمی امین

به گزارش ایبِنا، سیدرضا فاطمی امین، کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دو سیما درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی اظهار کرد: کالاهای اساسی یک طیف گسترده‌ای دارد که در ماه‌های گذشته چالش‌هایی در آن وجود داشت و مشکلاتی در گمرک است که حدود ۴ تا ۵ میلیون تن کالا در گمرک وجود دارد.


وی ادامه داد: یک چالش در تامین منابع برای خرید این کالاها وجود دارد و چالش‌هایی در قراردادها وجود دارد و همچنین زمانی که این کالاها از گمرک ترخیص می‌شوند در زنجیره توزیع هم چالش‌هایی وجود دارد.


فاطمی امین با بیان اینکه این مسائل با یک تدبیر صحیح قابل حل است گفت: باید ترخیص کالا در گمرک تسهیل شود و گلوگاه‌های حمل روان شود که البته نسبت به یک ماه قبل کار بهتر انجام می‌شود و همچنین درباره تامین کالا هم شرکت‌هایی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام قراردادهای جدیدی را طی مدت اخیر پیگیری کردند که اطمینان را ایجاد می‌کند تا تامین کامل شود.


وی با اشاره به اینکه باید یک کار ویژه درباره زنجیره تامین کالا انجام دهیم افزود: کالاها از زمانی که از گمرک خارج می‌شوند باید بتوان رصد کرد به خصوص اینکه به بعضی از کالاها ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کنیم که اگر ارز آزاد بود این دغدغه‌ها کمتر بود.


فاطمی امین ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی در هفته‌های اخیر از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد که کار درستی است. این کارشناس اقتصادی درباره استفاده از کارت اعتباری برای اقشار کم درآمد گفت: یا ارز باید نرخ ترجیحی باشد و تلاش کنیم این یارانه به نوعی به دست مردم برسد یا اینکه مستقیم یارانه به مردم پرداخت کنیم و قیمت ارز آزاد باشد که نیاز به یک دوران گذار دارد که این دوران یکباره نمی‌تواند انجام شود.


وی افزود: قاعدتاً یارانه باید به مصرف کننده برسد، چون قدرت انتخاب را به آن‌ها می‌دهد، اما یک دوران گذار می‌خواهد و فکر می‌کنم برنامه‌هایی در دولت سیزدهم وجود دارد به نوعی که هیچ شوک و چالشی به بازار تحمیل کند به صورت کاملا طبیعی اصلاح ساز و کار را انجام دهد.


دولت در تمام شرکت ها ۲۵ در صد سهام دارد


این کارشناس اقتصادی گفت: دولت شریک تمام شرکت های ایرانی است الان ۲۵ درصد سهام در تمام شرکت ها دارد و شرکت ها هر میزان سودی که داشته باشد ۲۵ درصد آن را به دولت پرداخت می کند بنابراین به عبارتی دولت ذینفع موفقیت کسب و کارهاست.


فاطمی امین در ادامه این برنامه درباره محیط کسب و کار افزود: محیط کسب و کار یعنی اینکه اگر مدیر یک واحد تولیدی هستیم نباید وقت و ذهن مدیر درگیر خارج بنگاه شود و عمده توان یک مدیر باید در بهره وری، کیفیت و بازارش باشد.


وی افزود:‌ زمانی که محیط کسب و کار بهم ریخته است یعنی اینکه یک مدیر بیش از اینکه داخل کارخانه وقت بگذارد برای بیرون وقت می گذارد و موضوعاتی مانند نظام بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی حدود ۸۰ درصد از دغدغه های واحدهای صنعتی و تولیدی را شامل می شود که باید ساز و کار اینها اصلاح شود.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مجوزها شامل قواعد کسب و کار هم می شود و باید یک نظام حرفه ای مقررات گذاری شکل بگیرد و همچنین ساز و کاری که مجوز می دهد هم باید اصلاح شود.


فاطمی امین گفت: خیلی از مجوزها اصلا لازم نیست گرفته شود فقط باید استانداردهای کار را مشخص کنیم و در صورت اثبات خلاف استانداردها در کار به عنوان حمایت از مصرف کننده با او برخورد شود و همچنین در خیلی از کسب و کارها یک گواهی کافی است.


وی افزود: ممکن است اصلاح نظام مالی دو تا سه سال زمان ببرد ولی البته اصلاحاتی را در سال جاری می توان انجام داد و اگر بخواهیم نظام تامین مالی حرفه ای داشته باشیم زمان بر است. این کارشناس اقتصادی گفت:‌ ما اگر بخواهیم بازار ارز را پیش بینی پذیر کنیم یک بخش آن به کارایی بازار ارز از طریق ابزارهای مالی بر می گردد و در یک بخش دیگر باید درآمدهای ارزی را افزایش دهیم.


فاطمی امین ادامه داد: صادرات یکی از اولویت های مهم و ضروری کشور است چون اگر بتوانیم یک صادرات قابل توجه نسبت به سال گذشته داشته باشیم یک درآمد ارزی ایجاد خواهد کرد و بازار ارز را متعادل می کند چون ارز در تورم و ثبات اقتصادی تاثیر گذار است.


وی گفت: ما در سه تا چهار سال گذشته تورم بالایی داشتیم و برای اولین بار در تاریخ کشور سه سال پیاپی تورم بالای ۲۵ درصد داشتیم که تاکنون وجود نداشته و این یعنی اینکه قدرت خرید مردم تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.


این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که تولید نکنیم بنابراین اشتغال ایجاد نمی شود و در پی آن درآمد هم ایجاد نخواهد شد و از طرف دیگر تولید نمی کنیم چون کسی توان خرید ندارد و اینجاست که یک لوکوموتیوی به نام صادرات مطرح می شود و برای بازیابی اقتصاد حداقل باید یکسال تا یکسال و نیم به طور ویژه برای صادرات وقت بگذاریم البته نه تنها برای اینکه بازار ارز را متعادل کنیم بلکه علاوه بر آن باید تحریک تقاضا ایجاد کنیم و به این معنا نیست که یکسری اقلام که مورد نیاز مردم است را صادر کنیم ما زمینه های بسیار زیادی داریم که بیش از نیاز داخلی محصول وجود دارد.


فاطمی امین گفت: نقش رسانه از این نظر که بتواند یک اجماع ایجاد کند بسیار پر اهمیت است. وی درباره صادرات هم افزود: اگر نقطه ای فکر کنیم و کالایی را صادر و وارد می کنیم همین آشفتگی به وجود می آید اما اگر مسائل را با هم حل کنیم هم افزایی ایجاد می کند مثلا یک مبلغی را برای صادرات برنامه ریزی می کنیم اما به گونه ای این زنجیره را می بندید که منابع حاصل از آن مواد اولیه، اجزا و قطعات صنایع تولیدی را فراهم کند که این صنایع از طریق بازار نیما اقدام نکنند و تقاضای صنایع را از بازار نیما بر می دارد که منجر می شود فاصله ارز در بازار نیما اصلاح شود و بازار ارز کنترل شود و از طرف دیگر یک اطمینان برای تولید ایجاد می شود.


این کارشناس اقتصادی گفت: بزرگترین دارایی یک صادر کننده، اعتبار است و اینکه طرف تجاری معتبر داشته باشد و اگر این شرایط از دست رفت یک سرمایه از بین رفته است؛ البته به نظر می رسد در یک تا دو ماهه اول یکسری مقرراتی که به نوعی مانع تولید و صادرات است باید خیلی سریع اصلاح شود و ما نباید بگوئیم دیروز این مقررات اجرا شد بلکه باید بگوئیم شش ماه بعد این مقررات اجرا می شود که آمادگی و پیش بینی پذیری را افزایش دهد.


وی در پاسخ به سوالی که دکتر رئیسی اعلام کردند که مالیات را برای تولید کاهش می دهیم افزود: رئیس جمهور گفتند که این کار را انجام خواهیم داد؛ مالیات چند کارکرد دارد که یکی از آنها درآمد است و کارکرد دیگر آن تنظیم اقتصاد است و زمانی که بر درآمدها و فعالیت های غیر مولد مانند سرمایه گذاری در مسکن، زمین، ارز و طلا مالیات قرار دهیم به نوعی موجب کاهش سود آنها می شویم و از طرف دیگر مالیات بر تولید را کاهش دهیم که سودآوری افزایش پیدا کند و رئیس جمهور موضوع ۱۰ درصد مالیات را در طول چهار سال به آن اشاره کردند که الان حدود ۲۵ درصد است بنابراین ابزار مالیات علاوه بر اینکه کارکرد درآمدی دارد یک کارکرد بسیار مهم تنظیمی و اطلاعاتی دارد.


فاطمی امین گفت: زمانی که تولید را تسهیل می کنیم کسب و کار رونق می گیرد. وی افزود: دولت شریک تمام شرکت های ایرانی است الان ۲۵ درصد سهام در تمام شرکت ها دارد و شرکت هر میزان سودی که داشته باشد ۲۵ درصد آن را به دولت پرداخت می کند بنابراین به عبارتی دولت ذینفع موفقیت کسب و کارهاست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر