18 مرداد 1400 - 13:45

اجرای موفق طرح توزیع هوشمند کالا با همکاری شرکت ملی پست

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به زیرساخت‌های رهسپاری و رهگیری موجود در شرکت ملی پست، تصریح کرد: با کمک سیستم نوین توزیع کالا از طریق پست، شفافیت در آمار تولید و توزیع افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۲۶۰۷۵
محمدصادق مفتح

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی وزارت صمت، محمدصادق مفتح در صد و هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار که صبح امروز ( ۱۸ مرداد ماه) با حضور اعضا این ستاد برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، از اجرای موفق طرح توزیع هوشمند کالا با همکاری شرکت ملی پست خبر داد و گفت: با توجه به توافق سه جانبه وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پست، از ۲ ماه پیش طرح توزیع مرغ به صورت آزمایشی در استان قم اغلب شد و به مرور در ۳۱ استان کشور عملیاتی شد.


قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه استفاده از این روش توزیع نوین، کالا از محل کشتارگاه تا شبکه توزیع به صورت هوشمند قابل رصد و پیگیری است، تصریح کرد: با کمک این روش شفافیت در آمار تولید و توزیع افزایش یافته است که در برنامه‌ریزی‌ها و حوزه نظارت بسیار موثری است.


مفتح در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های رهسپاری و رهگیری موجود در شرکت ملی پست، استفاده از این روش را برای کالاهایی که یارانه دولتی دریافت می‌کنند و یا محدودیت تولید دارند به توزیع شفاف آن‌ها و تنظیم بازار، کمک‌کننده توصیف کرد و از توزیع مواد پتروشیمی از این روش خبر داد.


بر اساس توضیحات وی استفاده از شبکه توزیع نوین که با همکاری شرکت ملی پست انجام می‌شود این امکان را به واحدهای نظارتی می‌دهد تا میزان کالای دریافتی و فروخته شده واحدهای توزیع را با توجه به اسناد غیرقابل انکار بررسی کنند، امری که در تنظیم بازار بسیار مهم و از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند.


موضوع تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهادکشاورزی در آن وزارتخانه، از دیگر موضوعاتی بود که قائم مقام وزیر صمت به آن اشاره کرد.


بر اساس توضیحات مفتح برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در تولید و توزیع محصولات کشاورزی و مسائل مربوط به تنظیم بازار این محصولات به جهاد کشاورزی برگشته است و با توجه به مصوبه هیئت دولت، مسئولیت موضوعات مربوط به خرید محصولات کشاورزی از جمله خرید گندم که توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود نیز به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است تا یک نظام و مدیریت واحد در بخش کشاورزی وجود داشته باشد.


شایان ذکر است سیستم توزیع کالا از طریق پست که در مرحله نخست برای مرغ در کشور اجرا شد با تخصیص یک کد پستی به محموله مرغ از درب کشتارگاه، با استفاده از نرم‌افزارهای به روز، امکان رصد و پیگیری کالا را تا زمان تحویل کالا به واحدهای خرده فروشی را فراهم کرده است، و واحدهای تولید و توزیع متقاضی برای استفاده از این روش باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده باشند

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر