19 مرداد 1400 - 13:24
ایبِنا بررسی کرد؛

ترکیب هزینه کرد خانوار در سال ۹۹/ سهم بزرگ مسکن از مخارج

طبق اعلام مرکز آمار، ۷۴ درصد از کل هزینه خانوار شهری در سال گذشته مربوط به اقلام غیرخوراکی و ۲۶ درصد نیز خوراکی بوده و سهم مسکن و روشنایی از کل سبد هزینه خانوار ۳۷ درصد بوده است.
کد خبر : ۱۲۶۰۸۱
خانوار

به گزارش ایبِنا، مرکز آمارایران در تازه‌ترین گزارش خود ترکیب انواع هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری در سال ۹۹ را که  شامل مقدار هزینه برای اقلام خوراکی و غیرخوراکی می‌شود را منتشر کرده که براساس آن، در سبد هزینه های خانوار، بخش خوراکی و دخانی ۲۶ درصد و هزینه‌های غیر خوراکی ۷۴ درصد سهم را به خود اختصاص داده‌اند. 


نگاهی به نتایج بررسی مرکزآمار ایران نشان می‌دهد:


-آرد، رشته، نان و فرآورده‌های آن ۲۱ درصد، گوشت ۲۱ درصد، شیر و فراورده‌های آن و تخم پرندگان ۱۱ درصد، نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخانی‌ها ۶ درصد، ادویه‌ها، چاشنی‌ها و سایر ترکیب‌های خوراکی ۴ درصد، قند، شکر، شیرینی‌ها، چای، قهوه و کاکائو ۸ درصد، خشکبار و حبوب ۷ درصد، میوه‌ها و سبزی‌ها ۱۹ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۳ درصد از سبد هزینه‌های خوراکی و دخانی را به خود اختصاص می دهند.


در این میان براساس آمار مورد اشاره گوشت و نان به طور یکسان بیشترین و روغن و چربی‌ها کمترین سهم را داشته اند.


- همچنین مسکن، سوخت و روشنایی ۵۰ درصد، پوشاک و کفش ۴ درصد، کالاها و خدمات متفرقه خانوار ۱۱ درصد، تفریحات سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی دو درصد، حمل و نقل و ارتباطات ۱۳ درصد، بهداشت و درمان ۱۳ درصد، لوازم اثاث و خدمات خانوار نیز ۶ درصد از هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص داده است. 


در این قسمت هم به نظر می‌رسد مردم هر اندازه که برای سوخت و روشنایی هزینه کرده‌اند از میزان خدمات فرهنگی و تفریحات خود کاسته‌اند و در هزینه این بخش به شدت صرفه‌جویی انجام داده اند.


مهم ترین اقلام در سبد هزینه های خوراکی خانوار در سال گذشته مربوط به گوشت، آرد، نان و غلات و ... و میوه ها و سبزی ها بوده و در بخش هزینه های غیرخوراکی نیز بیشترین سهم مربوط به هزینه مسکن و سوخت و روشنایی، حمل و نقل و بهداشت و درمان بوده است که این ۳ بخش ۷۴ درصد کل هزینه های غیرخوراکی خانوار را در سال گذشته شامل شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر