22 مرداد 1400 - 09:55
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

چالش‌های دولت سیزدهم برای تحقق درآمدهای بودجه

یک اقتصاددان معتقد است: اگر برجام احیا و روابط بانکی برقرار نشود، درآمدهای نفتی محقق نخواهد شد و در نهایت دولت دچار کسری بودجه می شود که به دنبال آن شاهد بالا رفتن پایه پولی و چاپ اسکناس خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۶۰۸۳
مهدی پازوکی

مهدی پازوکی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: اگر اقتصاد ایران بسته باشد شاهد هیچ گشایش اقتصادی و بهبود شرایطی نخواهیم بود؛ در نتیجه باید با کشورها در تعامل باشیم و برجام را در چارچوب منافع ملی ملت ایران احیا کنیم. پذیرش FATF نیز باید در دولت جدید محقق شود تا سیستم بانکی ما بتواند با نظام بانکی دنیا کار کند. در غیراینصورت حتی بانک‌های چین و روسیه هم با ما کار نمی‌کنند چرا که مورد تحریم بین المللی قرار می‌گیرند. 


وی افزود: دومین اولویت دولت جدید باید بررسی و بازبینی قانون بودجه ۱۴۰۰ و اصلاح مخارج غیرضرور دولت از طریق اصلاح بودجه باشد. بخشی از مخارج مانند حقوق معلم و پرستار و ... را نمی شود کاهش داد اما به عنوان نمونه موسسات پژوهشی که قارچ گونه افزایش پیدا کرده‌اند را می‌توان تجمیع کرد یا بودجه برخی نهادها را کاهش داد. 


به گفته این اقتصاددان، دولت سیزدهم باید هزینه های غیرضرور که مجلس به دولت قبلی تحمیل کرده و افزایش داده است را براساس فرهنگ قناعت اسلامی کاهش دهد تا مانع از کسری بودجه شود. در واقع دولت اگر می‌خواهد کسری بودجه نداشته باشد باید منابع درآمدی بودجه تحقق پیدا کند. 


پازوکی گفت: میزان فروش نفت و فرآورده های نفت در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که برای تحقق این درآمد باید تا پایان سال روزانه حدودا ۲ میلیون بشکه به فروش برسد. برای صادرات این میزان هم به پذیرش FATF و احیای برجام نیاز داریم تا منابع حاصل از صادرات نفت به اقتصاد ایران تزریق شود. اگر نتوانیم این میزان از نفت را به فروش برسانیم، قطعا درآمدهایی که مجلس درنظر گرفته است نیز تحقق نمی‌یابد.


این اقتصاددان تاکید کرد: اگر برجام، احیا و پذیرفته نشود، درآمدهای نفتی نیز تحقق پیدا نخواهد کرد که با توجه به اینکه هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است بنابراین دولت دچار کسری بودجه می‌شود و به دنبال آن شاهد بالا رفتن پایه پولی و چاپ اسکناس به وسیله بانک مرکزی و نهایتا افزایش نقدینگی و نرخ تورم فزاینده خواهیم بود که متاسفانه فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر