بازارهای مالی امروز در یک نگاه

آنچه در بازارهای مالی امروز گذشت؛ از سقوط قیمت نفت و طلا، صحبت فدرال رزرو تا بهبود قیمت بیت کوین.
کد خبر : ۱۲۶۰۸۴
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سایت اینوستینگ، قیمت طلا و نفت سقوط کرد به دنبال نگرانی از افزایش موارد ابتلای کووید در چین و احتمال تشدید سیاست پولی فدرال رزرو در حالی که قیمت بیت کوین در حال افزایش است. صحبت در فدرال رزرو نیز در کانون توجه قرار خواهد گرفت و رافائل بوستیک و توماس بارکین قرار است اواخر روز دوشنبه صحبت کنند. تصویب لایحه زیرساخت های ایالات متحده نیز مورد توجه خواهد بود. مشروح آنچه در بازارهای مالی در روز دوشنبه ، ۹ آگوست، آمده است:


۱. قیمت نفت و طلا کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا و نفت کاهش شدید را تجربه کرده است در حالی که سرمایه گذاران تلاش می کنند تا تعداد فزاینده موارد ابتلای به کووید -۱۹ را، عمدتا در چین را برسی کنند و همچنین ارزش دلار آمریکا پس از انتشار لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه، افزایش داشت. تعداد مبتلایان به کرونا در چین به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده و میلیون ها نفر در حال حاضر در قرنطینه هستند و آزمایش های جمعی در سراسر کشور انجام می شود. چین بزرگترین صادر کننده نفت در جهان و همچنین دومین مصرف کننده بزرگ نفت است و این اقدامات محدودیتی احتمالاً رشد اقتصادی و تقاضای نفت را مهار می کند.


بر اساس گزارشی که اواخر روز یکشنبه منتشر شد، گلدمن ساکس پیش بینی رشد اقتصادی سالانه تولید ناخالص داخلی چین را از ۸.۶ درصد به ۸.۳ درصد کاهش داد، در حالی که در سه ماهه اخیر از ۵.۸ درصد قبلی به ۲.۳ درصد کاهش داشت. در ساعت ۱۲:۵۵ به وقت تهران، معاملات آتی نفت آمریکا پس از سقوط تقریبا ۷ درصدی هفته گذشته، با ۴.۴ درصد کاهش به ۶۵.۳۰ دلار در هر بشکه رسید، که این بیشترین کاهش هفتگی در ۹ ماه گذشته بود، در حالی که معاملات آتی نفت برنت ۴.۱ درصد کاهش یافت و به ۶۷.۷۸ دلار در بشکه رسید. قیمت طلا نیز به پایین ترین سطح از ماه مارس رسید و به زیر ۱۷۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. افت شدید معاملات در آسیا گمانه زنی درباره انحلال اجباری را افزایش داد، اما گزارش مشاغل منجر به معاملات بیشتر دلار و اوراق قرضه شد که هرگز ترکیب خوبی برای قیمت کالاها نبوده است.


۲. بحث سخنرانان فدرال رزرو


در شرایطی که گزارش مشاغل روز جمعه باعث نگرانی در بازار درباره احتمال تشدید سیاست پولی زودهنگام می شود، سخنرانی های اعضای مختلف فدرال رزرو این هفته با دقت مورد بررسی قرار می گیرد. به نظر می رسد روند به سمت برنامه کاهش خرید اوراق قرضه فدرال رزرو در سال جاری میلادی در حال تغییر است ، چیزی که ریچارد کلاریدا، به عنوان عضوی تأثیرگذار هفته گذشته به عنوان احتمال آن را مطرح کرد.


۳. با جریان درآمد، سهام ها با افت باز شدند


سهام های ایالات متحده تا حدی افت داشت و پس از اطلاعات حقوق و دستمزد روز جمعه کاهش یافت. تا ساعت ۵:۲۵ صبح ET ، معاملات آتی داوجونز ۱۲۵ واحد یا ۰.۴ درصد کاهش داشت، در حالی که معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰ با ۸ واحد معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و معاملات آتی نزداک ۱۰۰ تنها ۴ واحد یا کمتر از ۰.۱ درصد رشد کردند. شاخص صنعتی داو جونز بیش از ۱۴۴ واحد یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در بالاترین حد تاریخی خود در ۳۵۲۰۸.۵۱ قرار گرفت، در حالی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ ، ۰.۲ درصد افزایش یافت. کامپوزیت نزداک ام کاهش ۰.۴ درصدی داشت.


۴. لایحه زیرساخت


به نظر می رسد لایحه زیرساختی ۱ تریلیون دلاری ایالات متحده در اوایل هفته جاری پس از رفع آخرین موانع در مجلس سنای آمریکا و کسب حمایت دو حزب، به رای گذاشته شود. این قانون سنگ بنای برنامه اقتصادی رئیس جمهور جو بایدن است و منجر به بزرگ ترین سرمایه گذاری ایالات متحده در جاده ها و پل ها طی دهه های اخیر خواهد شد. این لایحه شامل ۱۱۰ میلیارد دلار هزینه جدید برای جاده ها و پل ها، ۷۳ میلیارد دلار برای ارتقای شبکه برق، ۶۶ میلیارد دلار برای راه آهن و آمتراک و همچنین ۶۵ میلیارد دلار برای توسعه پهنای باند است. همچنین ۵۵ میلیارد دلار برای آب آشامیدنی تمیز و ۳۹ میلیارد دلار برای حمل و نقل تأمین می کند. این قانون هنوز در مجلس نمایندگان با چالش هایی روبرو است.


۵. بهبود قیمت بیت کوین


قیمت بیت کوین، بزرگ ترین ارز رمزنگاری شده بازار رمزارزها، در روز دوشنبه اندکی کاهش یافت، اما پس از افت قیمت در چند ماه گذشته تا حدودی بهبود یافته است. صبح امروز بیت کوین با قیمت ۴۳۵۹۰ دلار معامله شد که ۰.۳ درصد کاهش داشت، اما در هفته گذشته بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت و از سطح ۴۵ هزار دلار بالاتر رفت. گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمازون غول خرده فروشی (NASDAQ: AMZN) در حال آماده شدن برای پذیرش ارز دیجیتال برای پرداخت کالا و خدمات خود در آینده نزدیک است و اپل (NASDAQ: AAPL) در حال بررسی افزودن بیت کوین به ترازنامه اش است. با این وجود، فشار مقامات هم ادامه دارد  و واشنگتن پست گزارش داد که جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، نسبت به اصلاح احتمالی لایحه زیرساخت ها که برخی شرکت های رمزنگاری را از الزامات گزارش کارگزاران خارج می کند، اعتراض کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر