24 مرداد 1400 - 09:08

از «سمات» چه می‌دانید؟

«سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی» از جمله سامانه‌هایی است که بانک مرکزی در راستای اجرای آیین‌نامه «پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» عملیاتی کرده است.
کد خبر : ۱۲۶۱۸۴
تسهیلات کرونا

به گزارش ایبِنا، سامانه سمات که مخفف سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی است به منظور دسترسی به سوابق تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها و تخصیص کارای منابع مالی ایجاد شده که با کاهش ریسک‌های وام دهی، هزینه تامین مالی را برای مردم کم می‌کند. ارسال اطلاعات تسهیلات و تعهدات در سمات به شکل برخط و طبق وب سرویس بوده و این سامانه با دیگر سامانه‌های مرتبط با اطلاعات هویتی مشتریان در ارتباط است.


به عبارت دیگر، «سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی» از جمله سامانه‌هایی است که بانک مرکزی در راستای اجرای آیین‌نامه «پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» عملیاتی کرده است. براساس ماده ۱۷ آیین‌نامه «پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی»، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف‌ هستند پیش از اعطای هرگونه تسهیلات یا ایجاد تعهدات، مطابق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به استعلام گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی اعتباری از طریق این سامانه، اقدام و مطابق ضوابط تصمیم‌گیری کنند.


به گفته محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی سمات، تقویت نظارت بر کمیت، کیفیت و نحوه مصرف تسهیلات اعطایی نظام بانکی است.  در واقع ما به‌دنبال تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات به متقاضیان است نه دشوارتر کردن آن. با این سامانه، رفتار اعتباری هر متقاضی در قبال تسهیلاتی که قبلا دریافت کرده کاملا مشخص می‌شود و بانک طرف تقاضا می‌تواند با توجه به رفتار متقاضی علاوه‌بر اینکه نسبت به پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات به او تصمیم دقیقی بگیرد، مقدار تسهیلات، اقساط تسهیلات و نوع و ارزش تضامین را نیز تعیین کند.


بانک مرکزی، بانک‌ها، موسسات اعتباری و اشخاص حقیقی  و حقوقی مجاز می‌توانند از اطلاعات سمات استفاده کنند و این در حالی است که «سمات» نقش موثری در اجرای آیین نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری نظام بانکی خواهد داشت.


براساس اعلام بانک مرکزی، اهداف کلی ایجاد سامانه تسهیلات و تعهدات به شرح زیر است:


۱ شناسایی و ساماندهی وضعیت اعتباری مشتریان بانک‌ها


۲ زمینه سازی برای انجام اعتبار سنجی دقیق‌تر مشتریان


۳یکپارچه سازی ساماندهی بانک‌ها در حوزه تسهیلات


۴ افزایش کیفیت اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی    

ارسال‌ نظر
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
۰
سلام باوجود پرداخت بدهی که هنوز مهلت پرداخت داشته بازم برام تو سامانه سمات بدهی زدن بدهی رو حذف نمیکنن
فیلم و پخش زنده
بیشتر