آمریکا مانع کمک‌ صندوق بین‌المللی پول به افغانستان شد

آمریکا اجازه ارسال ۴۶۰ میلیون دلار کمک صندوق بین المللی پول به افغانستان را که برای کمک به بهیود اقتصاد این کشور تصویب شده بود، نمی‌دهد.
کد خبر : ۱۲۶۲۶۸
صندوق بین المللی پول

 به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، آمریکا قصد دارد دسترسی طالبان به ۴۶۰ میلیون دلار کمک صندوق بین المللی پول را که قرار بود هفته آینده به افغانستان برسد قطع کند.


طبق گزارش منابع نیویورک تایمز در خزانه داری آمریکا، صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر در حال بررسی عکس‌العمل کشورهای عضو برای به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان است و بعد در مورد فرستادن کمک به کابل تصمیم‌گیری می‌کند.


این صندوق در ماه اوت تصویب کرد ۶۵۰ میلیارد دلار برای کمک به بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا اختصاص داده شود. افغانستان در میان کشورهایی بود که سهمی از این کمک‌ها را دریافت می‌کرد. این تصمیم صندوق بین‌المللی پول در بیست و سوم ماه اوت یعنی کمتر از یک هفته دیگر اجرایی می شود.


در این بین دولت آمریکا ارسال پول نقد به افغانستان را متوقف کرده تا به دست طالبان نرسد. جلوی ارسال دلارهایی که قرار بود هفته گذشته به افغانستان منتقل شوندگرفته شده است. واشنگتن همچنین دسترسی افغانستان به حساب‌های دولتی تحت مدیریت فدرال رزرو و بانک های آمریکا را قطع کرده است.


طبق گفته اجمل احمدی، رئیس سابق بانک مرکزی افغانستان، این کشور حدود ۹ میلیارد دلار در خارج از افغانستان ذخیره دارد. وی اعلام کرد هیچ خطری این ذخایر را تهدید نمی‌کند و این منابع از هیچ کدام از حساب‌های بانکی دزدیده نشده‌اند. با توجه به بلوکه شدن بخش اعظمی از منابع مالی افغانستان، طالبان تنها به ۰.۱ درصد از آنها دسترسی دارد.


احمدی در توییتر خود نوشت: «طالبان باید بداند این تصمیم توسط بانک مرکزی افغانستان یا کارکنان آن گرفته نشده است بلکه مستقیما نتیجه سیاست تحریم آمریکاست که توسط دفتر کنترل ذخایر خارجی این کشور اجرا می‌شود. طالبان و حامیان آن باید این نتیجه را پیش‌بینی می‌کردند. طالبان با قدرت نظامی برنده شده است ولی حالا باید حکومت کند و این آسان نیست».

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر