31 مرداد 1400 - 09:25

کسری بودجه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیاردی در پایان سال

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسری بودجه در پایان سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و باید برای این کسری تمهیداتی اندیشیده شود.
کد خبر : ۱۲۶۲۹۳
بودجه

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه وضعیت منابع ما در بخش‌های مختلف دچار اشکالات اساسی است، گفت: مجموع درآمدهای ما در بخش مالیاتی (۹۰ درصد) و بخش فروش اوراق تقریبا تحقق یافته، ولی در بخش درآمدهای گمرکی (۳۵ درصد)، فروش نفت (۱۵ درصد) و درآمدهای حاصل از شرکت‌های دولتی بسیار پایین است.


وی افزود: این دغدغه وجود دارد که کسری بودجه در پایان سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان باشد و باید برای این کسری تمهیداتی اندیشید. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت گذشته در استفاده از فرصت فروش فرآورده‌های نفتی سهل انگاری کرد، گفت: جالب است مردم بدانند ما تحریم نفت هستیم، ولی تحریم فرآورده‌های نفتی نیستیم.


پورابراهیمی بیان کرد: مطالبه جدی ما در کمیسیون اقتصادی از وزیر نفت دولت سیزدهم تغییر و بازنگری در ساختار فروش نفت و تغییر ماهیت فروش نفت خام و تبدیل به فرآورده‌های نفتی است.


سید محمدهادی سبحانیان، کارشناس بودجه با حضور در برنامه «تیتر امشب» گفت: اگر کسری بودجه جبران نشود، تأمین کسری بودجه از راه‌هایی صورت می‌گیرد که تورم سنگینی را به سفره مردم تحمیل می‌کند.


طبق آمار و ارقام منتشر شده در حوزه تورم تولیدکننده در بهار ۱۴۰۰، رقمی قابل توجه و بالای ۷۰ درصد است و این رقم به زودی وارد سبد مصرفی خانوار می‌شود، به همین دلیل لازم است بودجه اصلاح شود.


وی بیان کرد: یکی از مشکلات بودجه کشور تخصیص آن به دستگاه‌ها به جای تخصیص بودجه به برنامه است. سبحانیان تاکید کرد: در کوتاه مدت چاره‌ای جز ظرفیت سازی برای فروش اوراق بیشتر برای دولت وجود ندارد. برای بودجه ۱۴۰۱ نیاز به اصلاح جدی و ساختاری بودجه است. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها