08 شهريور 1400 - 15:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

دلیل ریزش شاخص بورس چیست و تا کجا ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد اصلاح قیمتی زیادی نباید داشته باشیم. شاید شاخص در محدوده ۱.۴۸۰ تا ۱.۵۰۰ تا حدودی نوسانی بماند، تا اصلاح زمانی طی شود.
کد خبر : ۱۲۶۵۱۵
بورس

به گزارش ایبِنا؛ شاخص کل بورس در مجموع روز گذشته و امروز بیش از ۵۰ هزار واحد ریزش داشته و به رقم یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسیده است. در اینباره یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به روند نماگر، این ریزش یک اصلاح طبیعی محسوب می شود.


مسعود اسلامی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه پیش تر اعلام کرده بودم که شاخص کل در محدوده خطرناکی قرار دارد اظهار داشت: وقتی شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد عبور کرد، در حقیقت شاخص از لحاظ تکنیکالی و اندیکاتورها در محدوده اشباع خرید بود. بنابراین این اصلاح شاخص طبیعی است. همچنین با توجه به اینکه اکثر شاخص سازها حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد و بعضا حتی تا ۱۰۰ درصد در این دو ماه رشد کرده اند، خب طبیعتا باید اصلاح نیز اتفاق می افتاد. در نتیجه وقتی سهام شاخص ساز اصلاح می کند، طبیعتا شاخص کل هم دچار اصلاح خواهد شد.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برای شاخص کل بورس، یک محدوده بسیار سختی است که برای شکسته شدن آن، روندی اخیر بازار توانایی این کانال شکنی را نداشت. در نتیجه باید یک اصلاح رو به پایین را تجربه کند تا بعدا بتواند از این محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کند.


اسلامی در پاسخ به این سوال که روند اصلاح تا کجا پیش خواهد رفت؟ با اشاره به اینکه نماگر کل در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یک حمایت خوب را خواهد داشت اظهار داشت: برای اینکه ما بدانیم این اصلاح تا چه زمانی خواهد بود نیاز است که کندل هفتگی و ماهانه شاخص را از لحاظ تکنیکالی بررسی کنیم. وی افزود: به نظر می رسد اصلاح قیمتی زیادی نباید داشته باشیم. شاید شاخص در محدوده ۱.۴۸۰ تا ۱.۵۰۰ تا حدودی نوسانی بماند تا اصلاح زمانی طی شود.


به گفته اسلامی حال باید به طور دقیق این کندل ها تکمیل شود و حداقل این هفته و هفته بعد صبر کنیم و در نهایت بررسی تکنیکالی انجام شود. زیرا این دو هفته خیلی مهم است و بعد ما بررسی کنیم ببینیم این اصلاحی که الان به وجود آمده اصلاح زمانی خواهد بود یا اصلاح قیمتی و یا اینکه اصلاح زمانی - قیمتی خواهد بود. ولی آنچه به نظر می رسد اصلاح زمانی بیشتر مد نظر است و انتظار داریم سهام افت قیمتی زیادی نداشته باشد. البته باید همه سهامدارانی که در این بازار معامله می کنند به حد ضرر و استراتژی که دارند پایبند باشند تا از گسترش ضرر خودشان جلوگیری کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر