09 شهريور 1400 - 11:18
عضو هیات بانک صنعت و معدن:

نقشه راه دیجیتال بانک صنعت و معدن از مطلوبیت لازم برخوردار است

دکتر علی خورسندیان اظهار داشت: پس از ارزیابی نقشه راه بانکداری بانک صنعت توسط مراجع ذیربط مشخص شد، نقشه راه بانکداری دیجیتال این بانک دارای مزایای بسیاری است و از مطلوبیت لازم برخوردار است.
کد خبر : ۱۲۶۵۳۹
دكتر علی خورسنديان

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، دکتر علی خورسندیان ضمن بیان مطلب فوق، عنوان داشت: حرکت این بانک به سمت بانکداری دیجیتال از سال ۹۶ که مهاجرت به سیستم‌ یکپارچه Core Banking شرکت توسن اتفاق افتاد، شروع شد و در سال ۹۸ همزمان با ابلاغ سیاست بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی، پروژه‌های بانکداری دیجیتال به صورت هدفمند گسترش پیدا کرد.

دکتر خورسندیان افزود: سند نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک دولتی در اردیبهشت ماه ۹۹ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شد، که در آن ۳۹ پروژه پیش‌بینی شده بود تا با اجرایی شدن آن‌ تا سال ۱۴۰۲ این بانک به وضعیت هدف برسد.

وی گفت‌: نقشه راه بانکداری دیجیتال با برنامه راهبردی افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ این بانک کاملا همسو و هم راستا می‌باشد و همه الزامات، پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن افزود: دعوت از مشتریان منتخب و حضور آنان در جلسات مربوط به توسعه سند تحول دیجیتال و توجه به نیازها و نقطه نظرات آنان در تدوین این نقشه راه، مزیت مهمی برای بانکداری دیجیتال این بانک رقم زده است.

دکتر خورسندیان یادآور شد: از دیگر مزیت ها و نقاط قوت نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن، سابقه پذیرش فرهنگ تغییر در سنوات گذشته است که در مهاجرت به بستر کور بانکینگ (Core Banking) نمود یافته است.
وی ادامه داد: این نقشه راه در شش فاز شناخت و آماده سازی، تحلیل وضعیت موجود، ترسیم وضعیت مطلوب، تحلیل شکاف، تدوین نقشه راه و در نهایت منشور پروژه آماده شده است.

دکتر خورسندیان عنوان داشت: تأکید ویژه دکتر مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن نسبت به تحول دیجیتال و حضور مستمرشان در جلسات با کارگروه بانکداری دیجیتال وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان از اهمیت آن برای مجموعه این بانک دارد.

وی تأکید کرد: بدنه سازمانی بانک صنعت و معدن آمادگی مناسبی برای سفر تحول دیجیتال دارد و حضور اعضای هیأت مدیره، مدیر پروژه و مدیران جوان متولی حوزه ها و بخش های مرتبط با تحول سازمانی دیجیتالی، در تمامی جلسات و دوره های آموزشی مرتبط نمایانگر این واقعیت است.

عضو هیات مدیره این بانک اعلام داشت: در این پروژه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوآور از امکانات سندباکس بانک استفاده می کنند و با سرعت زیاد تولید محصول را انجام دهند. پیرو این رویکرد جدید دو اقدام مهم انجام شده است، یکی ایجاد پلتفرم به صورت Open API که در اختیار استارت آپ‌ها قرار می‌گیرد و دوم اینکه ساختار این پلتفرم به صورت غیرمتمرکز طراحی شده و در پنج منطقه در سطح کشور در اختیار شرکت‌های نوآور بومی قرار می‌گیرد تا نیازهای اختصاصی شرکت‌های بزرگ توسط آن‌ها پاسخ داده شود و اقدام به تولید محصولات شخصی‌سازی شده کنند.

وی افزود: در این فرایند، بخش IT بانک نقش رگولاتوری را ایفا می‎کند و پس از ارزیابی شرکت ها به آنان اجازه ورود می دهد.

دکتر خورسندیان اظهار داشت: یکی از پایه‌های مهم بانکداری دیجیتال، ایجاد یکپارچگی در کانال‌های ورودی یا Omni Channel است که در حال حاضر در دو کانال ورودی اینترنت بانک و همراه بانک ایجاد شده است و در ماه‌های آینده در کانال‌های خودپرداز و شبکه‌های اجتماعی نیز این یکپارچگی قابل استفاده خواهد بود.

وی تاکید کرد: بانک صنعت و معدن در تلاش است از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان به منظور چابک سازی در راستای تحول دیجیتال حمایت نماید و از شرکت های استارت آپی که بتوانند در زمینه های مورد نیاز بانک فعالیت کنند، حمایت نماید. در این راستا سامانه نظام پیشنهادات مبتنی بر بلاکچین با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و وب سایت اینترنتی پنجره نوآوری بانک صنعت ومعدن با همکاری دانشگاه امیرکبیر در حال پیاده سازی می باشد.

وی عنوان داشت: همچنین پروژه مدیریت مشارکت مناطق استانی در پنج منطقه کشور تعریف گردید تا ضمن فرهنگ سازی در حوزه بانکداری دیجیتال برای مشتریان و همکاران، نیازهای مشتریان شناسایی، دسته بندی و اولویت بندی گردد.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۵ پروژه مستقل و مجزا برای دستیابی تدریجی به سطوح مختلف بلوغ دیجیتال، تعریف و تعیین شده و برنامه های تحول دیجیتال بانک صنعت ومعدن شامل پنج برنامه تقویت زیرساخت و امنیت، شعب و کانال های دیجیتال، عملیات ها و بک آفیس دیجیتال، خدمات سازمانی و اجرایی و ایجاد آمادگی سازمانی می باشد.


دکتر خورسندیان خاطرنشان کرد: از پنج محصول فناورانه این بانک نیز که در سال های اخیر در حوزه بانکداری دیجیتال به بهره برداری رسیده، نخست از سامانه سدف می توان نام برد که سرعت در ارائه سرویس به مشتری، سهولت کاربری، ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری، واسط کاربری بر پایه ویجت، پشتیبانی از فراموشی رمز و ثبت نام با احراز هویت دوعاملیتی از ویژگی‌های این سامانه جدید اینترنتی می باشد.

وی ادامه داد: محصول نوین دیگر در حوزه بانکداری دیجیتال، سامانه هدف می باشد که در واقع همراه بانک صنعت و معدن است و در محیطی کاملا مدرن و پویا طراحی شده تا از آغاز تا پایان عملیات بانکی را به مشتری بسپارد و مشتری قادر باشد بر اساس کسب‌ و کار و نیاز خود قابلیت خدمات بانکی را شخصی‌سازی کند.

این مدیر ارشد بانکی افزود: سومین سامانه با عنوان سامانه پات، سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات است که برای مشتریان حقوقی بانک در نظر گرفته شده و از ویژگی‌های آن دریافت الکترونیکی اطلاعات مشتری و انتقال آن به سامانه بانکداری متمرکز است.

دکتر خورسندیان با اشاره به سامانه ساحب که در واقع سامانه اعتبارات حدی بانکی است، خاطرنشان کرد: این سامانه فرایند حد اعتباری را به صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

دکتر خورسندیان در پایان ضمن تقدیر از حسن توجه و اهتمام دکتر حسین مهری مدیرعامل و دیگر اعضای هیات مدیره و تمامی کارشناسان بخش امور فناوری و اطلاعات بانک صنعت و معدن در راستای پیشبرد اهداف استقرار بانکداری دیجیتال، یادآور شد: دستاوردهای به دست آمده در حوزه بانکداری دیجیتال حاصل تلاش جمعی و یک کار تیمی مدون و برنامه ریزی شده است که در راستای مشتری محوری و افزایش توان رقابت پذیری بانک در بستر یک محیط کاملاً هوشمند و اکوسیستم دیجیتال شکل گرفته و در حال توسعه و بسط خدمات مرتبط می باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر