27 شهريور 1400 - 10:15

درخواست رسمی چین برای پیوستن به پیمان تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه

چین در نامه‌ای خطاب به وزیر تجارت نیوزلند، درخواست پیوستن به توافق تجارت آزاد(CPTPP) را ارسال کرده است.
کد خبر : ۱۲۶۹۶۳
توافق تجاری چین

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، درخواست پیوستن به توافق جامع و پیشتاز جهت مشارکت دوسویه اقیانوس آرام (CPTPP) را که در حال حاضر شامل ۱۱ کشور است، ثبت کرده است. به گفته وزارت بازرگانی چین، چین در نامه ای خطاب به وزیر تجارت نیوزلند، درخواست پیوستن به توافق تجارت آزاد را ارسال کرده است. این توافق در سال ۲۰۱۸ توسط ۱۱ کشور شامل استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن و نیوزلند تصویب شد. اقتصادهای موجود در این توافق، نماینده نزدیک به نیم میلیارد مصرف کننده هستند و ۱۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. در اصل این توافق تجاری، نسخه به روز شده از مشارکت محکوم به شکست دوسویه اقیانوس آرام است که به شکل یک وزنه مهم اقتصادی در برابر نفوذ منطقه ای چین در نظر گرفته شده است. این توافق در دولت اوباما مذاکره شد، اما توسط ایالات متحده تصویب نشد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وی آمریکا را از این پیمان تجاری خارج کرد.


ژاپن که امسال رئیس این توافق است، گفت که برای پاسخ به درخواست چین با کشورهای عضو این پیمان مشورت خواهد کرد. روز جمعه، وزیر اقتصاد ژاپن گفت: ژاپن معتقد است که باید مشخص شود آیا چین که درخواست پیوستن به TPP-۱۱ را ارائه کرده، آماده برآوردن استانداردهای بسیار بالا هست یا خیر.


این پیمان می تواند توافق تجاری بزرگ دیگری برای چین و سایر اقتصادهای منطقه باشد که سال گذشته با مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) بزرگ ترین منطقه تجارت آزاد جهان را ایجاد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر