06 مهر 1400 - 10:00
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

سیاست تعامل ایران با همسایگان/ احتمال اتفاقات مثبت در ۱۴۰۱

یک کارشناس امور بانکی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم اصل را بر تعامل با همسایگان بنا گذاشته است، گفت: زمینه بروز اتفاقات مثبت در آینده نزدیک وجود دارد.
کد خبر : ۱۲۷۰۰۰
یوسف کاووسی

یوسف کاووسی، کارشناس امور بانکی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه قسمت اعظم سیاست‌های کلان  نظام بانکی درگذشته براساس یک اصول و استاندارد قرار نداشت، بنابراین نمی‌توان تحلیلی درباره آن ارائه کرد، گفت: اما در دولت جدید به نظر می‌رسد که شرایط در حال تغییر است. دولت سیزدهم اصل را بر تعامل با همسایگان بنا گذاشته که بسیار مفید است.


وی در ادامه اضافه کرد: زمانی در شرایطی قرار داریم که امکان تجارت و یا تهاتر کالا با کالا وجود دارد، بنابراین اجرا و عملیاتی می‌شود، ولی وقتی بانک‌های کشور توان فعالیت ندارد و درگیر مسائل استانداردهای خود است، بنابراین بسیاری از کشورها ریسک فعالیت اقتصادی با آن را نمی‌پذیرد.


این کارشناس امور بانکی افزود: وقتی به کشورهایی مانند چین و روسیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم تبادلات اقتصادی آن‌ها با ایران پایین است، ممکن است در این دولت به دلیل کمتر شدن حساسیت‌ها، اتفاقات مثبتی رقم بخورد و سال ۱۴۰۱ متفاوت از سال ۱۴۰۰ ظاهر شود که در نتیجه آن بسیاری از معادلات بهم خواهد خورد.


وی در خصوص برگشت ارزش به ریال نیز یادآور شد: تمام این مسائل که مطرح شد، بستگی به این دارد که سیاستگذاری‌ها به چه صورت انجام گیرد. یکی از حرکت‌ها بحث هدفمندی یارانه‌ها است. به این معنا؛ در نتیجه اتحاد به وجود آمده بین دولت و مجلس درآمد سنگینی از یارانه‌های پنهان که رقم آن بیش از هزار هزار میلیارد تومان است، به دست آید و مبلغ فوق در اقتصاد بازتوزیع شود.


این کارشناس امور بانکی در ادامه تصریح کرد: اکنون تفکری مورد توجه این است که نرخ ارز بالا بیاید تا هم یک دریافتی بابت آن داشته باشند و هم یارانه‌ها به معنای کنونی برچیده شود تا مقدار زیادی از کسری بودجه به این طریق جبران شود و این مسئله خواهد توانست تا حدی در کاهش التهاب اقتصاد به کمک آید.

برچسب ها: بانک سیاست پولی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر