رکورد قیمت گاز در اروپا

بر اساس داده‌های بورس بین قاره‌ای (ICE)، قیمت گاز اروپا به بالاترین حد خود رسید.
کد خبر : ۱۲۷۲۰۱
قیمت گاز اروپا

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های بورس بین قاره ای (ICE)، قیمت های گاز طبیعی در معاملات روز سه شنبه به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار در تاریخ از ۱۰۰۰ دلار به ازای ۱۰۰۰ متر مکعب فراتر رفت. این قیمت در معاملات آتی ماه اکتبر در بورس TTF هلند به ۱۰۳۱.۳۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید و افزایش قیمت گاز از ابتدای معاملات امروز از ۱۱ درصد فراتر رفت. قیمت معاملات آتی ماه نوامبر در TTF تقریباً به ۱۰۴۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسیده است.


به گزارش موسسه بین المللی رتبه بندی فیچ، ممکن است قیمت گاز اروپا همچنان در حال افزایش و شکستن رکوردهای جدید با وجود زمستانی سرد و کمبود فیزیکی گاز در بازار باشد. دیمیتری مارینچنکو، مدیر ارشد گروه منابع طبیعی و کالاها در موسسه فیچ، گفت: آزمایش اصلی قیمت گاز و مصرف کنندگان در زمستان خواهد بود که در صورت آب و هوای سرد و کمبود گاز، قیمت ممکن است حتی بیشتر از اکنون افزایش یابد.


کارشناسان روسی هشدار داده بودند که قیمت های گاز می تواند به دلیل عوامل متعددی شامل تقاضا در آسیا، آب و هوا در اروپا و فصل زمستان آینده و همچنین زمان راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ روسیه افزایش یابد. حجم کم ذخیره گاز در سراسر این قاره و تقاضای غیرمعمول زیاد برای همین فصل نیز به چشم اندازهای رکورد بی سابقه در بازار گاز اروپا می افزاید. به گفته الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم روسیه، تقاضای روزافزون در اروپا و تاخیر در پُر کردن انبارهای زیرزمینی همچنان قیمت گاز طبیعی را افزایش می دهد.


سرگئی کوملوف، رئیس بخش صادرات گازپروم، گفت که خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا امسال در بالاترین حد تاریخی قرار دارد و گازپروم تولید گاز را ۱۸.۴ درصد سالانه افزایش می دهد. در همان زمان، بازار گاز اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با خروج گاز طبیعی مایع (LNG) به بازارهای آسیا واقیانوسیه و آمریکای جنوبی مواجه شد و سهم آن در واردات از ۴۱.۵ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافت. به طور مطلق  عرضه LNG به اروپا در این مدت تا ۱۰.۷۴ میلیارد متر مکعب ( ۱۵.۹ درصد) کاهش یافته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها