10 مهر 1400 - 15:05

قید و بندهای صادراتی تا پایان امسال برداشته می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه با محدودیت‌های صادراتی مخالفم، افزود: تا پایان امسال قید و بندهای پیش روی صادرات برداشته می‌شود.
کد خبر : ۱۲۷۲۸۵
فاطمی امین

به گزارش ایبِنا به نقل از صدا و سیما، سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با روسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان کشور افزود: از سال ۹۷ محدودیت‌هایی بر روی صادرات کشور اعمال شد که البته من با محدودیت‌های گذرا موافقم، اما این دوران گذار خیلی طولانی شد بنابراین این محدودیت‌ها تا پایان سال رفع خواهد شد.


وی با اشاره به مصوبه امروز ستاد اقتصادی دولت گفت: در این مصوبه سعی شده محدودیت‌های صادراتی و وارداتی کشور رفع شود. فاطمی امین همچنین گفت: با احتساب امسال، ۴ سال است که تورم بالای ۲۵ درصدی در کشور وجود دارد معنای آن این است که بسیاری از تولیدات کشور تقاضای داخلی ندارند.


وزیر صمت افزود: در این شرایط باید تقاضای خارجی برای کالاهای داخلی ایجاد شود یعنی باید تولیدات بیش از نیاز بازار داخلی، بتواند بازارهای صادراتی کشور را به حرکت درآورد. تا پایان امسال باید بتوانیم صادرات غیرنفتی کشور را ۴۰ درصد افزایش دهیم.


فاطمی امین در نشست هم‌اندیشی با روسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان کشور با بیان اینکه باید واردات خود را متنوع و صادرات را متکثر کنیم افزود: در زمینه صادرات کالاهای صحیح، رتبه ۱۰۰ را در دنیا داریم که باید به رتبه ۴۰ برسیم.


وی اضافه کرد: صادرات غیرنفتی امسال خیلی مهم‌تر از سال‌های قبل است، زیرا صادرات نفت کاهش پیدا کرده است از این رو تنظیم تراز تجاری کشور بیشتر از اینکه در حوزه نفت باشد، در اختیار صادرکنندگان غیر نفتی است.


فاطمی امین ادامه داد: در سال‌های اخیر که تورم بالا داشتیم، قدرت خرید مردم پایین آمده است که باید با لوکوموتیو صادرات، قطار اقتصاد راه بیندازیم هدف گذاری کردیم در ۶ ماه دوم امسال، افزایش ۵ میلیاردی دلار صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم.


وی با بیان اینکه فقط تراز مبلغی و دلاری در صادرات اهمیت ندارد گفت: اینکه چه چیزی صادرات می‌کنیم نیز مهم است. وقتی صادرات مواد پتروشیمی، مواد خام باشد، مهم نیست. در واقع صادرات ما مثل کسانی است که نیروی کم و منابع زیاد دارند.


وزیر صمت گفت: بحث رتبه بندی مطرح است، نباید به قیمت صادرات توجه کنیم بلکه باید ببینیم چه چیزی و به چه کشوری صادر می‌کنیم. از این رو سال آینده صادر کننده نمونه را براساس بهبود تراز مشاغل، آب و معادن مشخص می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم بدانیم که چه کالایی را به چه کشوری صادر کرده است.


فاطمی امین گفت: سال ۹۷ وارد یک اضطرار ارزی به دلیل تحریم‌های نفتی شدیم که فکر می‌کردیم یک سال طول می‌کشد، اما این گونه نبود و این دوره گذار طولانی شد از رو ما و صادرکنندگان باید تلاش کنیم تا رفع تعهدات ارزی تسهیل شود.


وی اضافه کرد: باید در بخش تنظیم گری، قواعدی بگذاریم تا هر دو کشوری که تجارت می‌کند، سود داشته باشد البته بندهایی در سال ۹۷ تصویب شده که من با آن‌ها مخالف هستم. وزیر صمت با بیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی در دولت وجود دارد ادامه داد: هر جا که سفارت داریم، باید رایزن اقتصادی وجود داشته باشد و این کاری است که انجام خواهیم داد.
 
فاطمی‌امین اضافه کرد: وقتی ما می‌گویم اولویت ما تنظیم گری، نظارت و تسهیل گری است، باید برنامه‌های صادرات نیز بر اساس صادرکنندگان نوشته شود. وی گفت: باید حداکثر تا نیمه آبان ماه، برنامه یک ماهه‌ای را به اتفاق صادرکنندگان آماده کنیم، تا در آن، صادرکنندگان، الزامات و هر بخش از تولیدات مد نظر ما را که می‌توانند تامین کنند، به اطلاع دهند.
 
وی افزود: صادرکنندگان باید اهداف و برنامه خود را تا یک ماه آینده تحویل دهند. این موضوع اطمینان می‌دهد که برنامه ما برای خودمان نیست و صادرکنندگان هم باید به آن توجه کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه این نشست گفت: اگر طرح واردات خودرو در نهایت تبدیل به قانون شود ما مکلف به اجرا خواهیم بود.


فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت صمت درباره طرح واردات خودرو چیست؟ افزود: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است.


وزیر صمت اضافه کرد: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسئول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد.


وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تامین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم.


فاطمی امین گفت: در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد. وی افزود: نظر شخصی من و نظر رسمی وزارت صمت این است که نباید در دوران گذار تصمیمی بگیریم که یک بخشی به نظر ما بهبود یابد و بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر