• ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
  • کد خبر: 127361
صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت:تنها راه ورود به بازارهای جهانی برند سازی و افزایش صادرات است که با قوانین دست و پاگیری که در گمرگ وجود دارد با موانع بسیاری برای صادرات تولیدات داخلی مواجه هستیم.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در حاشیه مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران گفت: در نمایشگاه امسال بزرگترین فعالان اقتصادی حوزه چاپ جدیدترین دستاوردها، محصولات و فناوری‌ها را به نمایش گذاشتند و برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای دست‌اندرکاران و متخصصان این صنعت بود و خوشبختانه شاهد افزایش ۳۰ درصدی شرکت کنندگان در این نمایشگاه بودیم. 

احمد ابوالحسنی با اشاره به مشکلات حوزه صادارت صنعت چاپ اظهار کرد: تنها راه ورود به بازارهای جهانی برند سازی و افزایش صادرات است که متاسفانه به رغم قوانین دست وپاگیری که در گمرگ وجود دارد با موانع بسیاری برای صادرات تولیدات داخلی مواجه هستیم و با توجه به توانمند بودن تولیدکنندگان داخلی زمینه برای فعالیت و توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی وجود دارد اما قوانین سخت مانع از پیشرفت و توسعه تولید داخلی می شوند و شرایط به گونه ای است که صادرات به بازارهای منطقه و کشورهای همسایه به سختی انجام می شود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها به دو کشور عراق و افغانستان به صورت محدود صادرات داریم و با توجه به ظرفیت های تولید در حوزه صنعت چاپ و بسته بندی در کشور می‌توانیم به تمامی بازارهای منطقه صادرات داشته باشیم اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و تنها انتظارمان از دولت سیزدهم رفع موانع و مقرارت دست و پاگیر صادارت و حمایت از تولید داخلی است. 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات صادرات تولیدات داخلی عدم پرداخت سوبسیدهای صادراتی است به عنوان نمونه در ترکیه زمانی که یک تولیدکننده مجوز صادرات را دریافت میکند در همان لحظه سوبسیدهای صادراتی و حمایتی برایشان لحاظ می شود، اما چنین حمایتی را در حوزه صادرات کشور شاهد نیستیم و علاوه بر نبود حمایت، قوانین متعدد مانع از خروج کالای تولید داخلی و صادرات می شود و متاسفانه شرایط خروج کالا برای یک تاجر خارجی، بسیار آسان تر از شرایط صادر کنندگان داخلی است. 

ابوالحسنی با بیان اینکه در حوزه برندسازی و بسته بندی توسعه و پیشرفت بالایی داشتیم، افزود: در چند سال اخیر در صنعت بسته بندی و برند سازی تحولات جدیدی را شاهد بودیم، به گونه ای که بیشتر کالای های تولید داخل با طرح و بسته بندیهای ویژه و شکیل ایرانی صورت میگیرد، که نمونه آن را در بسته بندی های شکلات های ایرانی شاهد هستیم که گویای رشد صنعت چاب و بسته بندی داخلی است. 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان نمایشگاه امسال تصریح کرد: نمایشگاه امسال در فضایی بالغ بر ۲۸ هزار متر مربع با رعایت محدودیت‌های کرونایی و فاصله گذاری‌های لازم بین غرفه‌ها، صورت گرفت وهمچنین علاوه بر حضور شرکت‌های داخلی، دو شرکت از هند و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن و ترکیه در این نمایشگاه حضور داشتند که جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند و همچنین در این نمایشگاه ازچهرهای ماندگار و پیشکسوتان این صنف تقدیر و تجلیل به عمل آمد. 

وی افزود: امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی، فناوری‌های نوین به کمک صنعت نمایشگاه آمد و سامانه نمایشگاه مجازی به مدت سه ماه برقرار است و با پایان یافتن این نمایشگاه علاقمندان به این صنعت می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی نمایشگاه مجازی از نمایشگاه بازدید و حتی قرارداد نیز داشته باشند. 

ابوالحسنی با بیان اینکه بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت چاب دستاوردهای خوبی را به دنبال داشت، افزود: یکی از این دستاوردها نشست با رئیس سازمان توسعه و تجارت بود که با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه و ۹۰ درصد ماشین آلات صنعت چاپ وارداتی هستند تقاضای حمایت برای پویاتر شدن حوزه صادرات را داشتیم که طی رایزنی انجام شده رئیس سازمان توسعه و تجارت مساعدت کردند تا کلیه مواد اولیه بدون پرداخت هزینه ورود موقت زده شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =