14 مهر 1400 - 21:13
در جلسه مجازی معاونین گروه ۲۴ تأکید شد؛

ضرورت کمک غیرتبعیض‌آمیز نهادهای بین المللی به اقتصاد کشورها

در جلسه مجازی «گروه ۲۴» در سطح معاونین، اعضا بر ضرورت کمک نهادهای بین المللی برای بهبود شرایط اقتصادی کشورها در دوره پس از همه‌گیری ویروس کرونا تأکید کردند.
کد خبر : ۱۲۷۳۷۹
بانک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، جلسه مجازی «گروه ۲۴» در سطح معاونین، عصر امروز به ریاست دکتر پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی برگزار شد.


در این جلسه، ضمن تهیه متن اولیه بیانیه پایانی گروه که به ریاست رئیس کل بانک مرکزی تشکیل می شود به گفت‌و گو درخصوص ضرورت کمک نهادهای بین المللی برای بهبود شرایط اقتصادی کشورها در دوره پس از همه‌گیری ویروس کرونا پرداخته شد.


یادآور می شود که در این جلسه بر ضرورت همکاری بین‌المللی به منظور دسترسی عادلانه تمام کشورها به واکسن کرونا و همچنین تولید واکسن جهت پیشگیری از ابتلای افراد در کنار تامین دارو، تجهیزات پزشکی از طریق افزایش میزان پرداخت تسهیلات با نرخ بهره پایین سازمان‌های مالی بین‌المللی به کشورهای کم‌درآمد تأکید شد.
 
علاوه بر آن، با توجه به تغییرات سریع آبوهوایی و نگرانی ایجاد شده ناشی از آن، بر ضرورت همکاری گسترده‌تر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با سایر سازمان‌های مالی بین‌المللی جهت ایجاد دسترسی به تسهیلات بلندمدت کم بهره به کشورهای درحال توسعه به منظور گذر از وضعیت کنونی و انطباق با شرایط مناسب تأکید شد.
 
ذکر این نکته ضروری است که ریاست گروه ۲۴ که در اجلاس سالانه ۲۰۲۰ صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به مدت یک سال به ایران اعطا شده بود، در پایان اجلاس سالانه پیش‌رو به کشور گواتمالا واگذار می شود.
 


2



گفتنی است این گروه با قدمت طولانی متشکل از وزاری دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران؛ که با ۲۴ عضو تشکیل شده بود اکنون ۲۸ عضو دارد؛ مکان مناسبی برای تبادل نظر کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی و تدوین سیاست‌گذاری‌های بهینه در جهت رشد و اعتلای آنان تلقی می شود. همچنین در قالب این گروه، فرصت همکاری و هم‌اندیشی با سایر سازمان‌های بین‌المللی فراهم شده است.
 
خاطرنشان می شود، بیانیه پایانی گروه که خطاب به صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی (WB) تهیه می شود، در واقع، بیانگر انتظارات و درخواست‌های کشورهای در حال توسعه از این دو نهاد جهت ایجاد فضای بهتر و عادلانه تر اقتصادی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر