خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان در ۲۰ مهرماه

آخرین قیمت نفت، ارز، طلا و بازار سهام آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۷۵۰۸
بازار مالی جهان

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت و کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت، ثبات دلار و ثبات قیمت طلای جهانی و افت قیمت ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افت کرد


قیمت نفت در معاملات آسیا پایین آمد و پس از افزایش اخیر به بالای ۸۰ دلار، متوقف شد. شاخص بین المللی معاملات آتی نفت برنت با افت نسبی به ۸۳.۶۱ دلار در بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت آمریکا با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۸۰.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.


روز سه شنبه تاپاس استریکلند، اقتصاددان در بانک ملی استرالیا، در یادداشتی نوشت: افزایش قیمت انرژی نگرانی ها را از این که ممکن است افزایش موقتی تورم در پی شیوع کرونا طولانی مدت باشد، افزایش می دهد. جهش اخیر قیمت نفت در حالی رخ داد که افزایش تقاضای جهانی به کمبود برق در اقتصادهای بزرگ مانند چین کمک کرده است. هفته گذشته، اوپک پلاس نیز از افزایش عرضه خودداری کرده و باعث افزایش بیشتر قیمت نفت شد.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


روز سه شنبه سهام های آسیا و اقیانوسیه سقوط کرد و شاخص های اصلی از چین تا کره جنوبی حداقل ۱ درصد سقوط کردند. شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ تا بعدازظهر سه شنبه ۱.۰۲ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، سهام های Evergrande New Energy Vehicle چین پس از آنکه این شرکت روز دوشنبه وعده داد تولید خودروهای برقی را در سال آینده آغاز کند، نزدیک به ۶ درصد افزایش یافت. این شرکت با Evergrande بدهکار در ارتباط است.


سهام های اصلی نیز کاهش یافت: کامپوزیت شانگهای ۱.۰۴ درصد و جزء شنژن ۰.۹۸۴ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی ۱.۵۳ درصد افت داشت. در ژاپن، نیک کی ۲۲۵، ۱.۰۲ درصد کاهش یافت در حالی که شاخص تاپیکس۰.۷۷ درصد کاهش یافت. سهام های استرالیا نیز در محدوده منفی قرار گرفتند، در حالی که اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۳۷ درصد کاهش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین سهام آسیا و اقیانوسیه ۱.۰۲ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت هم قرمزپوش بود


در وال استریت، میانگین صنعتی داوجونز ۲۵۰.۱۹ واحد کاهش یافت و به ۳۴۴۹۶.۰۶ واحد رسید و شاخص اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۶۹ درصد کاهش به ۴۳۶۱.۱۹ واحد رسید. کامپوزیت نزداک با کاهش ۰.۶۴ درصدی به ۱۴۴۸۶.۲۰ واحد رسید.



  • ارزش دلار ثابت ماند


شاخص دلار آمریکا در برابر همتایان خود، پس از جهش اخیر در ۹۴.۳۲۹ قرار گرفت. ین ژاپن پس از تضعیف دیروز در برابر دلار آمریکا ، با ۱۱۳.۳۲ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۳۴ دلار تغییر قیمت داد، بالاتر از سطحی که در معاملات اوایل هفته مشاهده شده بود. با ثبات دلار در پی انتظارات از سیاست های مالی فدرال رزرو، قیمت طلا ثابت ماند.



  • قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز سه شنبه قیمت طلا در معاملات اولیه آسیا ثابت ماند در حالی که دلار بر اساس انتظارات فدرال رزرو مبنی بر کاهش خرید اوراق قرضه در ماه آینده ثابت ماند. تا ساعت ۰۴:۵۳ به وقت تهران طلای اسپات بدون تغییر در ۱۷۵۳.۷۷ دلار در هر اونس بود، در حالی که معاملات آتی طلای آمریکا کمی تغییر کرد و به ۱۷۵۴.۹۰ دلار رسید.


در پی افزایش قیمت انرژی و انتظارات بانک مرکزی ایالات متحده برای شروع سیاست مالی، دلار در ماه گذشته نزدیک به بالاترین سطح یک سال گذشته رسید. طلا به عنوان حفاظی در برابر تورم و کاهش ارزش پول در نظر گرفته می شود که احتمالاً ناشی از محرک های مالی گسترده است.


سیاست کاهشی فدرال رزرو می تواند با هر دو شرایط مقابله کند و جذابیت شمش را کاهش دهد. روز دوشنبه فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا گفت تورم فعلی در منطقه یورو، محرک سیاست پولی نیست در حالی که رشد قیمت خدمات و دستمزد ضعیف است.


یک مدیر ارشد اجرایی به رویترز گفت: نورنیکل روسیه، بزرگ ترین تولید کننده پالادیوم در جهان، برآورد کسری بودجه خود را برای بازار جهانی پالادیوم در سال جاری و سال آینده کاهش داده است.


نقره خالص ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۲۲.۵۲ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰۳.۸۷ دلار رسید. پالادیوم با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۱۰۳.۱۶ دلار رسید که در روز دوشنبه به بالاترین حد خود از ۱۰ سپتامبر در ۲۱۸۲.۶۷ دلار رسید.



  • بازار ارزهای رمزنگاری شده قرمز شد:


در معاملات امروز در ساعت ۱۰:۲۱ صبح به وقت تهران، بیت کوین با کاهش قیمت ۰.۶۷ درصدی در ۵۷۲۲۱.۱۰ دلار و اتریوم با کاهش قیمت ۱.۷۱ درصدی در ۳۴۸۵.۱۶ دلار معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر