آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد؛

اوج مصرف نفت پس از سال ۲۰۲۵

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که مصرف نفت پس از سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد.
کد خبر : ۱۲۷۵۵۱
مصرف نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از تاس، این گزارش سه سناریوی اساسی را برای انرژی جهانی با اصلاحات مختلف اقلیمی ارائه می دهد. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در چشم انداز جهانی انرژی خود در سال ۲۰۲۱، گفت: تقاضای جهانی نفت درنهایت در چشم انداز بلندمدت تحت هر سناریویی از کربن زدایی اقتصادهای ملی می کاهد. این گزارش سه سناریوی اساسی را برای بخش انرژی جهانی با دامنه های مختلف اصلاحات آب و هوایی ارائه می دهد. سناریوی سیاست های میانه (STEPS) پیش بینی می کند که همه دولت ها به استراتژی های محافظه کارانه پایبند باشند و همه اهداف اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ محقق نمی شوند. در این سناریو پیش بینی می شود که تقاضای جهانی نفت در این ده سال تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۴ میلیون بشکه در روز برسد و به تدریج تا سال ۲۰۵۰ کاهش یابد.


سناریوی دوم (APS) تصریح می کند که تمام اهداف کربن زدایی در نهایت محقق می شوند در حالی که تقاضای نفت تنها با ۹۷ میلیون بشکه در روز به اوج خود می رسد و پس از سال ۲۰۲۵ کاهش تدریجی خود را آغاز می کند تا اینکه تا سال ۲۰۵۰ به ۷۷ میلیون بشکه در روز می رسد. انتشار خالص صفر (NZE) پیش بینی می کند که مصرف جهانی نفت تا سال ۲۰۳۰ به ۷۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۲۴ میلیون بشکه در روز برسد.


آخرین سناریو هم پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد از تمام خودروهای فروخته شده در سراسر جهان از طریق برق تغذیه می شوند و خودروهای جدید با موتورهای احتراقی پس از سال ۲۰۳۵ دیگر فروخته نمی شوند. در عین حال، تقاضا برای نفت در صنعت پتروشیمی افزایش می یابد، ۵۵ درصد از کل نفت استخراج شده در سراسر جهان در تولید پتروشیمی تا سال ۲۰۵۰ مورد استفاده قرار می گیرد.


پیش بینی قیمت نفت


بر اساس چشم انداز آژانس بین المللی انرژی ۲۰۲۱، ممکن است سیاست جهانی انتشار صفر گازهای گلخانه ای باعث شود قیمت نفت تا سال ۲۰۳۰ به ۳۶ دلار در هر بشکه و تا سال ۲۰۵۰ به ۲۴ دلار در هر بشکه برسد. این گزارش سه سناریوی اساسی را برای بخش انرژی جهانی، با دامنه های مختلف اصلاحات اقلیمی ارائه می دهد. سخت ترین آنها، یعنی انتشار خالص صفر (NZE)، پیش بینی می کند که قیمت جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۲۴ دلار در بشکه برسد. بر اساس این سناریو، جهان دیگر نیازی به ذخایر جدید نفت و گاز نخواهد داشت.


با این حال، دو سناریوی احتمالی دیگر پیش بینی می کند که قیمت فعلی در همان سطح باقی بماند یا حتی تا سال ۲۰۵۰ رشد کند. به عنوان مثال، در سناریوی دوم (APS)، که مقرر می دارد همه اهداف کربن زدایی در نهایت محقق می شوند، به طور متوسط قیمت نفت ۶۷ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۳۰ و ۶۴ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۵۰ برآورد می شود. سناریوی میانه (STEPS) که پیش بینی می کند همه دولت ها به استراتژی های محافظه کارانه پایبند بوده و همه اهداف اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ محقق نشوند، قیمت نفت را بین ۶۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه پیش بینی می کند. این گزارش حاکی از آن است که براساس سخت ترین سناریوهای کربن زدایی، روسیه و کشورهای اوپک حداقل ۶۰ درصد از تولید جهانی نفت را در مقایسه با ۴۰ درصد فعلی تشکیل می دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر