24 مهر 1400 - 11:08
کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد:

راهکارهای افزایش درآمد دولت/ برقراری تعادل بین منابع و مصارف

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه درآمدهای دولت باید با مخارج آن توازن داشته باشد، گفت: یکی از زمینه‌های افزایش درآمد دولت، مالیات است.
کد خبر : ۱۲۷۵۸۶
مهدی پازوکی

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی  در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا درباره راه‌های نگارش بودجه بدون کسری، گفت: زمانی که بین منابع درآمدی و مخارج دولت توازن برقرار باشد، این اتفاق خواهد افتاد. یعنی از یک طرف هزینه‌های غیرضرور دولت در بخش مخارج کاهش پیدا کند و از سوی دیگر درآمدهای واقعی افزایش یابد.  


وی درباره درآمدهای دولت ابراز کرد: یکی از منابع درآمدی دولت مالیات است که باید مورد توجه قرار گیرد. به این معنا؛ نرخ مالیات نباید افزایش یابد زیرا در این صورت رکود در اقتصاد تشدید خواهد شد، بلکه باید مانعی برای فرار مالیاتی به وجود آید و معافیت‌ها از بین برود، به عبارت ساده‌تر گستره مالیاتی افزایش پیدا کند.  


این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: مشکل فروش نفت باید برطرف شود. به عبارتی برجام به سرانجام برسد زیرا در صورت محقق شدن اتفاقی غیر از این فروش نفت با مشکل روبرو می‌شود و در نتیجه درآمدهای حاصل از آن تحقق پیدا نخواهد کرد. پس مذاکره را نباید تابو کرد.  


پازوکی در این خصوص تصریح کرد: یکی دیگر از منابع درآمدی دولت در واقع مولدسازی دارایی‌های دولت است، به این معنا که دولت دارایی‌های غیرضروری دارد که به عنوان رانت در اختیار عده‌ای قرار گرفته است. از جمله این موارد می‌توان به خانه‌های سازمانی در کلان شهرها که فروش آن‌ها از نگهداری‌شان بسیار مثمرثمرتر است و از ارقام بسیار بالایی هم برخوردار هستند، اشاره کرد. املاک غیرضروری که در اختیار برخی نهادها یا افراد خاص قرار دارد از همین دسته به شمار می‌رود. در تهران تمام استان‌داری‌ها مهمانسرا دارند و به عنوان نمونه ۳۱ مهمانسرا واقع شده یا تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران دارای دفتر مرکزی، خوابگاه و مهمانسرا هستند، باید برای موارد فکری کرد.  


وی در ادامه اظهار داشت: کسری بودجه باعث افزایش نقدینگی می‌شود و این کار یعنی رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید توده‌های مردم که در نهایت هم به ضرر ضعفا و به نفع اغنیا و کلاهبرداران خواهد بود، بنابراین باید تلاش شود تا درآمدهای دولت با مخارج آن توازن داشته باشد. یک بودجه متوازن ضد تورمی هم خواهد بود و قدرت خرید مردم در نتیجه آن کاهش پیدا نمی‌کند.


این کارشناس اقتصادی در این رابطه تاکید کرد: تحقق بودجه بدون کسری بستگی به سیاست‌های دولت دارد، در صورتی که دولت با توجه به منافع ملی، از هر کسی که دارای درآمد است، مالیات بگیرد این کار محقق خواهد شد. اکنون ۵۰ درصد از اقتصاد ایران بابت پرداخت مالیات معاف است، در حالی که هر کسی که صاحب درآمد است باید بابت آن مالیات پرداخت کند و چنانچه فاقد درآمد باشد، از طریق تامین اجتماعی مورد حمایت قرار گیرد، بنابراین تناسب مخارج با درآمد نیاز به حساب می‌آید. تعداد دانشگاه‌های ایران در دوره دولت های گذشته سه برابر شد، معنای آن افزایش سه برابری علم نیست، فقط کارخانه مدرک‌سازی رشد پیدا کرد یا دانشگاه پیام نور نیاز به حضور فیزیکی ندارد، اینها می‌توانند ادغام شوند و مخارج دولت از این طریق کلی کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب ها: تورم کسری بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر