26 مهر 1400 - 08:59
یک کارشناس اقتصادی:

دولت بر استراتژی مدیریت هزینه متمرکز شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید استراتژی مدیریت هزینه را در جاهایی که منابع به شدت در حال هدررفت است، متمرکز سازد تا بخشی از این کسری بودجه با مدیریت هزینه‌ها تامین شود.
کد خبر : ۱۲۷۵۹۱
محمدجلیلی

محمد جلیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیرات نگارش بودجه بدون کسری بر اقتصاد کشور گفت: مسئله اصلی چگونگی انجام نوشتن بودجه‌ای بدون کسری است زیرا چنین نیست که در هر حالتی که کسری تامین شود با اثرات مثبتی همراه باشد.


وی در ادامه ابراز کرد: نکته دیگر این است که در بحث کسری بودجه دو استراتژی کلی وجود دارد که حوزه هزینه‌ها و درآمدها از این موارد به حساب می‌آید. طبیعتا در صورتی که بخشی از این کسری بودجه با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و انضباط مالی قابل کاهش باشد، بسیار مثبت خواهد بود زیرا انضباط مالی در کسری بودجه خوب است.


این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص چنین توضیح داد: بسیاری از ساختارها منابع زیادی را صرف خود می‌کند و بروکراسی اداری سنگینی وجود دارد، برهمین اساس ادارات بهره‌وری پایینی دارند. به این معنا؛ دولت باید استراتژی مدیریت هزینه را در جاهایی که منابع به شدت درحال هدررفت است، متمرکز سازد تا بخشی از این کسری بودجه با مدیریت هزینه‌ها تامینت شود. قطعا در چنین شرایطی اثرات شگرف و مهمی در اقتصاد به جای گذاشته خواهد شد.


جلیلی در ادامه تاکید کرد: افزایش بهره‌وری منابع مسئله غیر قابل رویتی نیست زیرا در این حوزه نه اثرتورمی وجود دارد و نه با تبعات دیگر همراه می‌شود، کاملا هم داخلی خواهد بود یعنی تحریم، مسائل خارجی و سیاسی موثر واقع نخواهد شد و بیشتر  مدیریت و توانمندی مدیران اهمیت پیدا می‌کند که این شکل از ماجرا تاثیر بسیار مثبتی به دنبال خواهد  داشت.


وی در این رابطه افزود: مسئله بعدی این است که دولت در حوزه افزایش درآمدها کار کند. افزایش درآمدها از بخش داخلی و خارجی به وجود آمده که بخش خارجی آن از نفت و صادرات تشکیل شده است، بخش داخلی هم طبیعتا مالیات‌ها را در برمی‌گیرد. در حوزه مالیات‌ها توانایی کار وجود دارد، منتها باید بین پردرآمدها و کم‌درآمدها تفکیک قائل شد که در حوزه پردرآمدها و ثروتمندان مالیات برعایدی سرمایه در صورتی که مکانیزم خوبی برای آن تعبیه شود، بخش مهمی به حساب می‌آید که توانایی ایجاد تعادل در اقتصاد کشور را دارد. نکته بعدی تامین کسری بودجه از محل افزایش پایه‌های درآمدی و جلوگیری از فرار مالیاتی است و این امردر صورت تحقق تاثیر خوبی برجای می‌گذارد، اما قسمتی که درآن نفت به فروش رسد تا منابع کسری بودجه در نتیجه آن به تامین درآید، قطعا مخرب است.


این کارشناس مسائل اقتصادی دراین‌باره تصریح کرد: همیشه این بخش جزء تاکیدات رهبری انقلاب و سیاست کلان کشور هم بوده است که نباید نفت خام به فروش برسانیم و آن را در داخل کشور هزینه کنیم. درآمد ناشی از این منابع باید وارد صندوق توسعه ملی شود و جهت مصرف برای ط‌رح‌های کلان و حوزه‎های  خاص ذخیره شود. ازآنجا که کسری بودجه بیشتر به خاطر ساختار ناکارآمد بخش‌های مختلف دولتی در هزینه‌های جاری روی می‌دهد، بنابراین درصورتی که میزان فروش نفت افزایش پیداکند، تحریم‌ها کاهش یابد و بیشتر بتوانیم درآمد را صرف کاهش کسری بودجه کنیم در کوتاه مدت ممکن است دلخوشی به وجود آید ولی در بلند مدت با هدردادن منابع شاهد اثرمثبت اقتصادی نخواهیم بود.

برچسب ها: هزینه کسری بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر