02 آبان 1400 - 10:28
معاون اقتصادی بانک مرکزی مطرح کرد؛

جزئیات رشد اقتصادی و خروج اقتصاد ایران از رکود

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران از فصل دوم ۱۳۹۹ تا فصل اول ۱۴۰۰ تداوم رشد مثبت را داشته‌ که نشانه خروج از رکود است.
کد خبر : ۱۲۷۷۹۹
قربانی

به گزارش ایبِنا؛ پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: طبق استانداردهای اقتصادی که داریم، وقتی اقتصاد یک کشوری دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشته باشد می‌گوییم آن کشور از رکود خارج شده است.


وی افزود: ما از فصل دوم ۱۳۹۹ تا فصل اول ۱۴۰۰ تداوم رشد اقتصادی مثبت را داشته‌ایم، به گونه‌ای که در فصل دوم ۱۳۹۹ رشد اقتصادی ما سه و نیم درصد، فصل سوم ۳ درصد، فصل چهارم ۵.۴ دهم درصد و برای کل سال ۲.۹ درصد و در فصل اول امسال هم ۶.۲ درصد بوده است، لذا این آمارها نشان می دهد که اقتصاد ایران در مسیر درستی حرکت کرده و رشد اقتصادی مناسبی را داشته است.


وی افزود: البته ما در سالیان گذشته بحث تحریم و به ویژه کرونا را داشتیم که باعث شد رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها منفی شود ولی در ایران این قسمت منفی به خوبی مهار شده و اقتصاد در حال حاضر در مسیر مثبتی قدم بر می دارد.


قربانی ادامه داد: ما در سال گذشته رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی را داشتیم که در گروه کشاورزی رشد ۴.۳ درصد، گروه نفت ۸.۷ درصد، گروه صنایع و معادن ۷.۶ درصد و گروه خدمات منفی ۰.۲ درصد بود.


به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، در فصل اول ۱۴۰۰ با توجه به خشکسالی در بخش کشاورزی و کاهش نزولات جوی رشد بخش کشاورزی منفی ۰.۹ درصد بود ولی گروه نفت ۲۳.۳ درصد رشد کرده و گروه صنایع و معادن هم ۲.۱ درصد رشد داشته که در بخش صنعت ۶.۱ درصد بوده است.


وی افزود: مهم‌تر از آن بخش خدمات که بیشترین بخشی بود که از کرونا تأثیر منفی دیده بود و در سال گذشته هم رشد منفی داشت، امسال در فصل اول سال، ۷ درصد رشد داشته که در این حوزه به ویژه حمل و نقل و انبار داری و فعالیت های اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی و موارد دیگر، این‌ها رشد مناسبی را داشته‌اند که مجموعاً رشد اقتصادی با نفت ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت هم ۴.۷ درصد بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر