03 آبان 1400 - 12:19

افزایش ۶۱.۴ درصدی ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی

بررسی آمار تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در نیمه نخست سال جاری نشان‌دهنده افزایش تولید در ۲۰ ردیف از این محصولات است و گروه کامیون، کامیونت و کشنده با رشد ۶۶.۴ درصدی در صدر این آمار قرار دارد.
کد خبر : ۱۲۷۸۱۸
مجوز صادرات یک ساعته شد/ جهش ۷۰ درصدی صادرات کالا به قطر

به گزارش ایبِنا براسا اعلام وزارت صمت، به دنبال استمرار اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های این وزارتخانه و تلاش و همت واحدهای تولیدی، رشد تولید در ۲۰ محصول منتخب صنعتی طی ۶ ماهه نخست سال به ثبت رسید.


بر اساس گزارشات مربوطه، در این مدت بیشترین آمار تولید مربوط به ردیف محصولات « کامیون، کامیونت و کشنده»، « روغن ساخته شده نباتی»، « ماشین لباسشویی»، «شمش آلومینیوم» و « شیشه جام» بوده است.


همچنین در این مدت بیش از ۴۴۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع سواری، ۳۴ هزار و ۵۱۰ دستگاه وانت، ۹۱۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون، ۳۳۵ دستگاه کمباین و ۹ هزار و ۴۵۷ دستگاه تراکتور در کشور تولید شده است که در بخش تولید کمباین نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۱۷.۵درصدی ثبت شده است.


در گزارش مذکور تعداد لوازم خانگی تولید شده در بازه زمانی ۶ ماه اول امسال، بیش از ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار دستگاه (افزایش ۹.۷ درصدی تولید) اعلام شده است که سهم یخچال و فریزر بیش از یک میلیون دستگاه (رشد تولید ۱۰ درصدی) و سهم ماشین لباسشویی نزدیک به ۶۶۹ هزار دستگاه (رشد تولید ۳۵.۱ درصدی) بوده است.


بخش دیگر این گزارش به رشد ۳.۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی (تولید ۳۱.۷ میلیون تُنی این محصولات) اشاره کرده است.


این در حالی است در بخش کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، فولاد و سیمان به دلیل محدودیت‌های تحمیل شده به این صنایع طی فصل تابستان به ترتیب ۹.۵ درصد و ۹.۲ درصد کاهش تولید داشته است.


در این گزارش همچنین میزان تولید کاتد مس، ظروف چینی و شیشه جام در این بازه زمانی را به ترتیب بیش از ۱۵۰ هزار تن، ۲۹.۹ هزار تن و ۶۵۸.۲ هزار تن عنوان شده است که نشان‌دهنده رشد ۳.۷ درصدی تولید کاتد مس، افزایش نزدیک به ۱۷.۲ درصدی ظروف چینی و رشد ۲۵.۴ درصدی شیشه جام نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ است.


آمار تجارت بین‌المللی کالاهای غیرنفتی


گفتنی است آمار مقدماتی واردات و صادارت کالاهای غیرنفتی (با میعانات گازی) در بازه زمانی مذکور حاکی از صادرات ۶۰ میلیون تنی این کالاها ( رشد نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته) به ارزش ۲۱.۸ میلیارد دلار ( افزایش ۶۱.۴ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۹) است.


در بخش واردات نیز در ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۱۹ میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۳.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از نظر وزنی رشد نزدیک به ۱۵ درصد و از نظر ارزشی افزایش ۳۶.۷ درصدی را در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر