07 آبان 1400 - 11:04
یک اقتصاددان مطرح کرد؛

چالش‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی کارت اعتباری

حسین صمصامی اقتصاددان بر این باور است که حذف ارز ۴۲۰۰ در شرایط موجود تورم برخی کالاهای اساسی و اقلام مصرفی مردم را به شدت افزایش می‌دهد و موج تورمی را تشدید می‌کند.
کد خبر : ۱۲۷۹۱۰
صمصامی

به گزارش ایبِنا، حسین صمصامی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو درمورد پیشنهاد مجلس برای حذف و جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی با کارت‌های اعتباری گفت: یکی از دلایل کارشناسان برای ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این است که به هدف اصابت نکرده و قیمت کالاهای مشمول افزایش یافته درصورتیکه عمده صحبت‌ها غیرکارشناسی بوده و مبتنی بر آمار و رقم نیست.


وی افزود: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان، بر اساس آمار دقیق و شاخص تورم کالاهای مشمول و غیرمشمول به این موضوع اشاره نمی‌کنند که وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کالاهای اساسی حذف کردند چه تاثیری بر شاخص قیمت کالاها گذاشت.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعاً موجب افزایش قیمت ها می‌شود، یادآور شد: دقیقاً همان زمانی که فهرست کالاهای تخصیصی ارز ۴۲۰۰ تومانی را کم کردند قیمت کالاها هم به شدت افزایش پیدا کرد.


صمصامی تقویت رانت را نیز نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و در عین حال گفت: بنده معتقدم بهترین سیاست بانک مرکزی در ۲۱ فروردین سال ۹۷ همین بسته ارزی بود اما اجرای غلط و تخصیص آن به کالاهای غیرضروری مانند دسته بیل و غیره باعث مشکلاتی شد.


وی همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز را نیز ضروری خواند و در عین حال گفت: اینکه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم اما نرخ ارز به ۲۶ هزار تومان برسد و در کارت اعتباری شارژ کنیم هم درست نیست.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به آمار دقیق ارزهای تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی گفت: ۵۰ درصد این ارزها به ۶۴ شرکت تخصیص یافت. ۸۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۵۶۰ شرکت و ۹۰ درصد هم به هزار و ۲۶۵ شرکت اختصاص یافته است.


صمصامی عنوان کرد: بالاترین رقم ارز را شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی حدود ۳ میلیارد دلار گرفت که برنج و شکر و روغن و غیره را وارد کرد و شرکت پشتیبانی امور دام نیز ۲ میلیارد دلار گرفت و گوشت وارد کرد.


وی با بیان اینکه اسامی همه این شرکتها موجود است مطرح کرد: سوال اینجاست که با وجود تعدد دستگاه‌های نظارتی چرا این شرکت ها مورد سوال قرار نمی گیرند؟!


صمصامی تصریح کرد: تمام کسانی که مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند هیچ وقت بر اساس آمار دقیق برای مردم نمی‌گویند که قیمت جهانی ذرت و سویا و پالم و غیره حدود دو برابر شده اما می‌گویند این ارز به هدف اصابت نکرده و قیمت‌ها بالا رفته است.


وی افزود: از بین کسانی که بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی را خیلی بزرگ کردند عده ای واقعاً هیچ آگاهی از اطلاعات و آمار ندارند اما عده ای هم منافعی دارند و به دنبال حذف این ارز هستند تا نرخ ۲۶ هزار تومانی را تصویب کنند بدون اینکه بخواهند رانت حاصل از این نرخ را برطرف کنند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی بر این باور است که حذف ارز ۴۲۰۰ در شرایط موجود تورم برخی کالاهای اساسی و اقلام مصرفی مردم را به شدت افزایش می دهد و موج تورمی را نیز تشدید می‌کند ضمن اینکه مقدار پولی که به حساب اقشار خاصی از مردم واریز خواهد شد نیز قدرت خرید را کم می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر