بازارهای مالی ۱۰ آبان ماه در یک نگاه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، بازار سهام آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۷۹۷۸
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل ازسی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، نوسان سهام در بازار آسیا، تداوم روند روبه رشد ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت در معاملات آسیا کاهش یافت


معاملات آتی نفت خام برنت با ۰.۳۸ درصد کاهش به ۸۳.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام آمریکا با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۸۳.۱۶ دلار در هر بشکه رسید.



  • بازار سهام آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت


 با واکنش سرمایه‌گذاران به داده‌های اقتصادی که نوسان فعالیت‌های تولیدی چین در ماه اکتبر را نشان می‌داد، سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه نوسان داشتند. سهام های ژاپن رشد داشت نیک کی ۲۲۵ در معاملات ۲.۳۷ درصد جهش کرد و سهام های فست ریلیتینگ، نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت. شاخص تاپیکس۱.۶۵  درصد صعود کرد. سود این سهام ها پس از آن به دست آمد که حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات پارلمانی یکشنبه اکثریت حزب خود را به دست آورد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۱۱ درصد سقوط کرد در حالی که سهام های چین افزایش یافت، کامپوزیت شانگهای اندکی افزایش یافت و شنژن ۰.۵۲۸ درصد صعود کرد. PMI رسمی چین در ماه اکتبر به ۴۹.۲ رسید که کمتر از مرز ۵۰ است. این دومین کاهش متوالی ماهانه فعالیت های تولیدی در این کشور است، PMI تولیدی در سپتامبر ۴۹.۶ بود. طبق یک نظرسنجی خصوصی که روز دوشنبه منتشر شد، رشد فعالیت‌های تولیدی چین با PMI تولیدی Caixin/Markit که به ۵۰.۶ رسید، در ماه اکتبر در حال افزایش است. کاسپای کره جنوبی ۰.۵ درصد رشد کرد در حالی که اس اند پی/ای اس اکس ۲۰۰ در استرالیا ۰.۵۵ درصد رشد کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه  ۰.۳۸ درصد کاهش یافت.



  • ارزش دلار در بازار ارز افزایش داشت


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از جهش اخیر، در ۹۴.۲۱۳ قرار گرفت. ین ژاپن در ۱۱۴.۲۳ به ازای هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطوح هفته گذشته بود. دلار استرالیا به دنبال کاهش هفته گذشته به ۰.۷۵۰۵ دلار تغییر کرد.



  • قیمت طلای جهانی کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا کاهش یافت و زیان های قبل را افزایش داد، با اینکه دلار پس از افزایش نرخ تورم تقویت شد و باعث شد که فدرال رزرو سیاست خود را زودتر تشدید کند. هر اونس طلا ، تا ساعت ۴:۱۴ صبح با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۸۱.۷۸ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۸۲.۸۰ دلار رسید. دلار آمریکا در روز جمعه به بالاترین سطح خود از ۱۳ اکتبر نزدیک شد و باعث شد که طلا برای خریداران سایر ارزها، جذابیت کمتری داشته باشد. داده‌های منتشر شده با توجه به افزایش شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی در ماه گذشته برای ادامه روند تورم در سطوحی که در ۳۰ سال گذشته مشاهده نشده بود، در روز جمعه نشان داد هیئت منصفه در مورد ادعای فدرال رزرو مبنی بر اینکه افزایش قیمت گذرای فعلی باید با گذشت زمان تعدیل شود، مخالف بود. جلسه سیاست گذاری دو روزه فدرال رزرو روز چهارشنبه به پایان می رسد. طلا محافظ سنتی در برابر تورم در نظر گرفته می شود. کاهش محرک‌های مالی و افزایش نرخ بهره برای مقابله با چنین فشار تورمی منجر به افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.


روز جمعه جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که هنوز تورم را نتیجه موقت اشکال های زنجیره تامین می داند و انتظار دارد که تورم در سال ۲۰۲۲ عادی شود. اقتصاد منطقه یورو در این تابستان طبق نظرسنجی بانک مرکزی اروپا (ECB)  در روز جمعه رونق داشته که رشد پیش بینی شده ۴.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۲ نشان داد، اما تورم نیز انتظارات گذشته را تحت تاثیر قرار داده و بانک مرکزی اروپا را با دردسر مواجه می کند. طلای فیزیکی هفته گذشته در هند با قیمتی بالا فروخته شد و مشتریان پیش از جشنواره‌های بزرگ برای خرید هجوم آوردند، در حالی که قیمت‌ها در چین پرمصرف کاهش یافت. هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۳.۸۱ دلار رسید. پلاتین با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۰۲۳.۰۳ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۹۹۶.۹۰ دلار رسید.



  • کاهش قیمت بیت‌کوین و اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده، ساعت ۹:۲۲ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۲ درصدی در ۶۰۶۵۵.۷۷ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۳۲ درصد در ۴۲۴۱.۵۰ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر