15 آبان 1400 - 10:27

چگونه کسری بودجه را به حداقل برسانیم؟

یک کارشناس بودجه گفت: برای بودجه نویسی باید پیش از آنکه به سراغ درآمد رویم، هزینه‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا با کسری روبرو نشویم.
کد خبر : ۱۲۸۰۲۸
کسری بودجه

مهرداد لاهوتی، کارشناس بودجه و نماینده سابق مجلس در خصوص خطرات کسری بودجه به خبرنگار ایبِنا گفت: کشور از یک طرف دارای منابعی مانند نفت، مالیات و اوراق است و از طرف دیگر با وجود چنین شرایطی بودجه به درستی محاسبه نمی‌شود که چنانچه این مشکل برطرف شود، با این حجم از مشکل بودجه‌ای روبرو نخواهیم بود.


وی در ادامه اضافه کرد: یکی از وظایف دولت تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه به مجلس است، اما بعضا اضافه و کم‌های نسنجیده‌ای در آن صورت می‌گیرد که نتایج مثبتی به دنبال ندارد. سال گذشته رقم بودجه پیشنهادی ۹۳۷ هزار میلیارد تومان بود، مجلس ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد یعنی مبلغ مورد اشاره به منابع درآمدی افزوده شد. 


این کارشناس بودجه دراین خصوص یادآور شد: دقت در نگارش بودجه مخصوصا بر موارد درآمدی مانند پیش‌بینی درست مالیات بسیار حائز اهمیت است زیرا دراین قسمت معمولا پیش‌بینی‌ها دولت را به هدف می‌رساند، اختلاف درآمدی مهم بیشتردر قسمت فروش نفت است که سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش فروش شد. دستیابی به این مقدار با توجه به اینکه ما تا ۲ میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه صادرات داشتیم، درست بود، اما با توجه به معادلات تحریم و سیاسی که با آن روبرو بودیم، کار را سخت کرد. 


این نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: مبحث دیگر اوراق به معنای قرض از مردم است که هر ساله اجازه تامین بخشی از بودجه از این طریق  به دولت داده می‌شود، بنابراین کسری روی مالیات و اوراق نیست، فقط روی نفت است و این مسئله‌ای محسوب می‌شود درصورتیکه دقت بیشتری در آن صورت گیرد، با کسری بودجه روبرو نخواهیم شد.


لاهوتی درمورد هزینه‌ها نیز چنین توضیح داد: هزینه‌ها دارای دو بخش جاری و عمرانی است. عمده هزینه‌ها جاری به حساب می‌آید که درباره آن اتفاقی نمی‌افتد. جدول ۷ بودجه هم پراهمیت است که پس از انقلاب برای آن مدام ردیف باز شد و مسببات افزایش بودجه را فراهم ساخت، بنابراین لازم است تا در آن تجدید نظرصورت گیرد زیرا بسیاری از ردیف‌ها قابل حذف است و برخی از آن‌ها توانایی یک کاسه شدن را دارد.  


وی در ادامه بیان کرد: تبصره ۱۹ (هزینه‌های عمرانی) هم مورد دیگری است که به نظر می‌رسد باید برای تامین آن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد. نزدیک به ۳ هزار هزار میلیارد تومان در جامعه نقدینگی وجود دارد که این مسئله خود عامل تورم محسوب می‌شود، درحالیکه می‌توان آن را به سمت نیازهای جامعه هدایت کرد. 


این نماینده مجلس دراین رابطه افزود: وضعیت پروژه‌های عمرانی هم به شکل وحشتناکی است و درصورتیکه منابع درآمدی به درستی تنظیم شود و با واقعیات بودجه‌نویسی صورت گیرد، بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد. به این معنا؛ پیش از آنکه به سراغ درآمد رویم باید هزینه‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا درآمد براساس هزینه مورد توجه قرار گیرد، درصورتیکه این اتفاق روی دهد، هرگز با کسری بودجه مواجه نخواهیم داشت.

برچسب ها: نفت بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر