12 آبان 1400 - 13:00

تراز تجاری ۶۵۰ میلیون دلاری در مهر ۱۴۰۰

در مهر امسال ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که با ثبت رکورد صادرات پنج میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلاری در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۶۵۰ میلیون دلار شد.
کد خبر : ۱۲۸۰۳۷
گمرک

به گزارش ایبِنا، سید روح اله لطیفی افزود: سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه‌های صادرات و واردات در هفتمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۰ روز)، ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مهر ماه سال ۹۹ از لحاظ ارزش رشد هشت درصدی داشته است.


وی اضافه کرد: صادرات کشور در مهر ماه نسبت به شهریور ماه امسال نیز با رشد پنج درصدی در وزن و ۲۷ درصدی در ارزش همراه بوده است.


سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی در شهریور ماه گفت: عراق با پنج میلیون و ۸۵۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد، بعد از عراق، چین با دو میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفت، در صورتی که عراق و چین در ماه گذشته رتبه‌های دوم و سوم را دارا بودند، کشور ترکیه که در شهریور ماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده بود در مهر ماه با سه میلیون و ۷۸۲ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت، امارات متحده عربی هم با ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار در رتبه چهارم و نهایتا افغانستان با ۲۷۴ هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار در مهر ماه پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی بود که متاسفانه کاهش محسوسی در خرید از کشورمان در چند ماه اخیر داشته است.


لطیفی در خصوص میزان واردات در مهر ماه گفت: در مهر ماه امسال چهار میلیون و ۳۶۷ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص قطعی شد که نسبت به واردات در مهر ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۶۴ درصد و از لحاظ ارزش ۴۸ درصد رشد داشته است. اما در مقایسه با شهریور ماه ۱۴۰۰ که جهش دوبرابری در ترخیص کالا نسبت به معدل پنج ماه گذشته را شاهد بودیم کاهش ۱۸ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش به ثبت رسیده که با وجود کاهش نسبت به ماه قبل، اما میزان مناسبی از ترخیص در این ماه را شاهد بودیم که بسیار بالاتر از معدل ماهیانه ترخیص در گذشته است.


وی در خصوص کشورهای طرف معامله تامین کالاهای مورد نیاز کشورمان گفت: امارات با ۹۴۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار، چین با ۳۷۳ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، سوئیس با ۱۷۷ هزارتن کالا به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار و آلمان با ۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۴ میلیون دلار، پنج کشور اول طرف معامله با کشورمان در مهر ماه بودند.


لطیفی درخصوص میزان کالاهای عبوری از ایران در مهر ماه گفت: در هفتنین ماه امسال یک میلیون و ۹۲ هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران عبورکرده است که نسبت به مهر ماه سال قبل که ۷۱۶ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده بود ۵۲.۵ درصد رشد داشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر