ممنوعیت ارزهای خارجی در افغانستان

طالبان استفاده از ارزهای خارجی را در افغانستان ممنوع کرد.
کد خبر : ۱۲۸۰۴۴
طالبان

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاربرد ارزهای خارجی در افغانستان به طور کامل ممنوع شده و منافع ملی و شرایط اقتصادی اخیر را دلایل اصلی این اقدام ناگهانی ذکر کرده است. وی گفت: وضعیت اقتصادی و منافع ملی در کشور ایجاب می کند که همه افغان ها در تجارت های خود از پول افغانی استفاده کنند.


در بیانیه ای که در فضای مجازی منتشر شده، آمده است: امارت اسلامی به همه شهروندان، دکان داران، تاجران، معامله گران و عموم مردم دستور می دهد که از این پس تمامی معاملات را با افغانی انجام داده و از کاربرد ارز خارجی اکیدا خودداری کنند. دلارهای امریکا در بازارهای افغانستان توزیع شده، در حالی که بر مبنای گزارش ها، تجارت در مناطق مرزی با ارز کشورهای همسایه مانند پاکستان انجام شده است.


 اقتصاد متزلزل افغانستان که از زمان عقب نشینی حمایت های مالی بین المللی در ماه آگوست و پس از کنترل طالبان بر این کشور رخ داد، بیشتر با مشکل مواجه شده است. ایالات متحده، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) دسترسی افغانستان به بیش از ۹.۵ میلیارد دلار دارایی ذخیره شده را در خارج مسدود کردند و این کشور را از دریافت وام های بین المللی منع کردند.


طبق گزارش ها پیش از آن، کمک های مالی خارجی سه چهارم هزینه های عمومی را تامین می کرد. انتظار می‌رود که ممنوعیت ارز خارجی، بحران اقتصادی افغانستان را عمیق‌تر کند و احتمالاً باعث بحران نقدینگی شود که می‌تواند منجر به قحطی گسترده و بحران مهاجرت شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر