17 آبان 1400 - 13:32

صادرات ایران به ۱۴۲ کشور دنیا در ۷ ماه

سخنگوی گمرک گفت: ایران در هفت ماهه ۱۴۰۰، به ۱۴۲ کشور دنیا کالا صادر کرده و از ۱۱۰ کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده است.
کد خبر : ۱۲۸۱۴۷
گمرک

به گزارش گروه اقتصادی ایبِنا، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک افزود: کشورمان از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است.


وی اضافه کرد: در این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.


لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی گفت: ۷۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.


وی افزود: کشورهای "سوازیلند" با هزار و ۸۰۰ دلار، "کومور" با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، "گواتمالا" با ۶ هزار و ۲۶۴ دلار، "اکوادور" با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، "انگولا" با ۶ هزار و ۶۲۸ دلار، "هندوراس" با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، " نیکاراگوئه" با هفت هزار و ۶۶۷ دلار، و "لائوس" با ۹ هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.


لطیفی در خصوص واردات کشور در هفت مامه امسال گفت: در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که " امارات" با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، "چین" با ۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، " ترکیه" با دومیلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، "آلمان" با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و" سوئیس" با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند.


وی افزود: کشورهای" ترینیدادو توباگو" با چهار هزار و ۹۷۶ دلار، "لتونی" با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، " ایسلند" با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، "کامرون" با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، " سرزمین‌های جنوبی فرانسه" با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، "شیلی" با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و "کاستاریکا" با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به کشورمان داشتند.

برچسب ها: صادرات گمرک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر