بازارهای مالی ۱۸ آبان در یک نگاه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، بازار سهام آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۱۸۳
بازار مالی جهان

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان سهام در بازار آسیا، افزایش ارزش سهام ها در وال استریت، ثبات روند کاهشی قیمت جهانی طلا و افزایش قیمت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت در حالی که عواملی چون تصویب لایحه زیرساخت های ایالات متحده، صادرات چین و بهبود جهانی پس از همه گیری چشم انداز تقاضای سوخت را افزایش داد. نفت خام برنت پس از افزایش ۰.۸ درصدی روز دوشنبه، ساعت ۵:۵۰ صبح به وقت تهران با ۸ سنت افزایش به ۸۳.۵۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا نیز پس از افزایش ۰.۸ درصدی روز گذشته، با ۱۰ سنت افزایش به ۸۲.۰۳ دلار رسید. لایحه زیرساختی ۱ تریلیون دلاری جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که مدت ها به تعویق افتاده بود، در آخر هفته در کنگره تصویب شد و صادرات بیش از انتظار چین به تصویری از اقتصاد جهانی گسترده تر کمک کرد. تحلیل گران کالای جی پی مورگان چیس در یادداشتی گفتند: بعد از شروع سفرها و افزایش تقاضا برای سوخت جت، رشد مصرف بیشتری مورد انتظار است.


 این بانک آمریکایی اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در ماه نوامبر تقریباً به سطح قبل از همه گیری یعنی ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بازگشته اما از آنجایی که تولیدکنندگان اصلی نظم عرضه را در ماه اکتبر رعایت کردند، قیمت نفت به بالاترین حد در هفت سال گذشته رسید و ارزش سوخت نیز افزایش یافت. نظرسنجی رویترز نشان داد که با وجود شرایط موجود بازار، انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا برای سومین هفته متوالی افزایش پیدا کرده باشد که احتمالاً به کاهش بیشتر کمک می‌کند.



  • بازار سهام آسیا نوسان داشت


با افزایش سهام سافت‌بانک، سهام ها در بازار آسیا و اقیانوسیه نوسان داشتند و بیت کوین رکورد بالایی را ثبت کرد سهام روز سه‌شنبه به دنبال رشد یک شبه وال استریت و رسیدن شاخص‌های اصلی به بالاترین حد، بازار سهام آسیا و اقیانوسیه نوسان داشتند. بیت کوین هم به رکورد بالایی رسید. پس از اینکه گروه سافت بانک برنامه ی بازخرید یک تریلیون ین (۸.۸۳ میلیارد دلار) سهام خود را اعلام کرد، سهام های این شرکت ژاپنی ۱۰.۵ درصد افزایش یافت. روز دوشنبه، سافت بانک از زیان خالص ۳۹۸ میلیارد ین (۳.۵ میلیارد دلار) در دوره سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر خبر داد. شاخص نیک کی۲۲۵ ژاپن با ۰.۷۵ درصد کاهش در ۲۹۲۸۵.۴۶ بسته شد در حالی که شاخص تاپیکس با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۲۰۱۸.۷۷ رسید.


سهام های چین معاملات امروز را با افزایش به پایان رساندند: کامپوزیت شانگهای با ۰.۲۴ درصد صعود به ۳۵۰۷ واحد رسید در حالی که شنژن ۰.۴۳۵ درصد رشد کرد و به ۱۴۵۷۱.۹۳ رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در آخرین ساعت معاملات خود حدود ۰.۱ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی اندکی بالاتر و در ۲۹۶۲.۴۶ بسته شد. در استرالیا، اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰ با ۰.۲۴ درصد کاهش در روز به ۷۴۳۴.۲۰ واحد رسید. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ۰.۲۳ درصد افزایش یافت.



  • وال استریت سبزپوش بود


هر سه شاخص اصلی در وال استریت به دنبال تصویب بسته هزینه‌های زیرساختی به رکوردهای بالای خود رسیدند. میانگین صنعتی داوجونز با ۱۰۴.۲۷ واحد افزایش به ۳۶۴۳۲.۲۲ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ نزدیک به ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۴۷۰۱.۷۰ رسید. کامپوزیت نزداک با اندکی افزایش به ۱۵۹۸۲.۳۶ رسید. افزایش روز دوشنبه باعث شد هر سه شاخص اصلی در بالاترین حد خود بسته شوند.


 مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز جمعه لایحه زیرساختی بیش از یک تریلیون دلاری را تصویب کرد. این بسته برای اولین بار در ماه آگوست توسط سنا تصویب شد و بودجه جدیدی در میان پروژه های زیرساختی شامل حمل و نقل، خدمات شهری و پهنای باند، فراهم می کند.



  • بازار ارز


 روز سه‌شنبه، دلار نزدیک به پایین‌ترین سطح جلسه قبل ثابت ماند و شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، به دنبال کاهش اخیر، در ۹۳.۹۱۸ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۲.۸۳ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح دیروز در برابر دلار آمریکا مشاهده شد. ارزش دلار استرالیا در ۰.۷۴۲۵ دلار بود که همچنان از سطوح بالای ۰.۷۵ دلار هفته گذشته، پایین تر بود.



  • قیمت جهانی طلا نزدیک به بالاترین حد دو ماهه تثبیت شد


روز سه‌شنبه با کاهش دلار و خنثی شدن سود اوراق قرضه ایالات متحده، قیمت طلا نزدیک به بالاترین حد دو ماهه تثبیت شد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۲۱ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۸۲۳.۵۳ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۲۵.۸۰ دلار رسید. روز دوشنبه این فلز گرانبها به بالاترین سطح خود از ۷ سپتامبر رسید، درحالی که دلار کاهش یافت و بانک های مرکزی بزرگ اعلام کردند که احتمالاً تورم کاهش خواهد یافت و نیازی به افزایش فوری نرخ بهره نیست.


 روز سه‌شنبه، دلار نزدیک به پایین‌ترین سطح جلسه قبل ثابت ماند و به کاهش هزینه شمش برای خریداران سایر ارزها، کمک کرد.  سود اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده پس از افزایش ۴ واحدی در جلسه قبل، تغییر اندکی  معادل ۱.۴۸۶۲ درصد داشت و با افزایش هزینه نگهداری این فلز، جذابیت طلا را کاهش داد. مقامات فدرال رزرو ایالات متحده بر این بحث متمرکز شده اند که این اقتصاد چقدر می تواند شغل بیشتر ایجاد کند و تا چه مدت تورم بالا را می توان تحمل کرد. روز دوشنبه چارلز ایوانز، رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو، گفت که اگرچه نسبت به قبل از بالا ماندن تورم کمی نگران است، اما همچنان معتقد است که فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۳ نیازی به افزایش نرخ بهره نخواهد داشت. طلا از نرخ‌های بهره نزدیک به صفر در طول همه‌گیری کووید-۱۹، سود برده است  در حالی که این نرخ‌ها هزینه نگهداری شمش را کاهش می‌دهند. به گزارش رویترز، امارات متحده عربی در تلاش برای مبارزه با تجارت غیرقانونی، همه پالایشگاه‌های طلا را ملزم می‌کند تا سالانه بازرسی شوند. وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که روسیه بین ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۵۶.۵۴ تن طلا تولید کرده که در مقایسه با ۲۵۳.۷۷ تن طلا در مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۴.۴۲ دلار رسید. پلاتین با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۰۵۲.۲۸ دلار و پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۰۷۴.۰۶ دلار رسید.



  • بازار ارزهای رمزنگاری شده سبزپوش بود


در بازار سبز پوش امروز ارزهای رمزنگاری شده، در ساعت ۱۱:۲۵ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۲.۹۱درصدی به ۶۷۸۸۹.۰۳ دلار رسید و اتریوم با افزایش ۰.۶۴  درصدی به ۴۷۸۵.۷۷ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها