وضعیت بازارهای مالی جهان در ۲۱ آبان

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۲۳۲
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت، افزایش ارزش دلار در بازار ارز و ثبات قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت سقوط کرد


روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت، با امیدواری به برنامه هایی که بانک مرکزی ایالات متحده به منظور افزایش نرخ ها برای مهار تورم ارایه خواهد کرد، ارزش دلار به افزایش خود ادامه داد. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۸۱.۳۳ دلار در هر بشکه در ساعت ۴:۵۸ صبح به وقت تهران رسید و افزایش ۲۵ سنتی روز پنجشنبه را معکوس کرد. بهای معاملات آتی نفت خام برنت برخلاف رشد روز پنجشنبه با ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۸۲.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. به گفته یک اقتصاددان ارشد: بازار نفت در وضعیت کاملاً متعادلی قرار دارد.


در حالی که در این بازار عرضه زیاد صورت می گیرد، او گفت که مسئله ی بزرگ تر ایجاد تغییر در پویایی تقاضا است، در حالی که این بازار از بهبود قوی ناشی از احیای تقاضا برای کالاها که تقاضای انرژی را افزایش داده، به سمت بهبود تقاضا برای خدمات حرکت می کند. روز پنجشنبه اوپک پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه چهارم را تا ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش داد، در حالی که قیمت‌های بالای انرژی، بهبود از کووید-۱۹ را مهار می کند.


بادن مور، تحلیل گر کالاهای بانک ملی استرالیا گفت که انتظار دارد بازار نفت تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ با رشد تقاضا ادامه پیدا کند. وی گفت: اوپک پلاس در مدیریت عرضه جهانی بسیار زیرکانه عمل کرده، در حالی که تقاضا از این همه‌گیری بهبود یافته و این گروه از این منظر موقعیت خوبی دارد. هفته گذشته اوپک پلاس توافق کردند که به برنامه های ماهانه خود برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به بازار پایبند باشند.



  • ارزش سهام ها در بازار آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت


اکثر سهام های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز جمعه به دنبال رشد یک شبه سهام‌های فناوری مانند کامپوزیت نزداک افزایش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۲۲ درصد افزایش یافت، سهام JD.com پس از رویداد خرید آنلاین به مناسبت روز مجردها نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت، در حالی که علی بابا ۱.۴۱ درصد سقوط کرد. هر دو شرکت در روز مجردها رکوردهای فروش جدیدی را در پلتفرم های خود ثبت کردند. شاخص هنگ سنگ تک نزدیک به ۱ درصد افزایش یافت.


سهام های چین افت داشتند، کامپوزیت شانگهای ثابت ماند در حالی که شنژن ۰.۱۷۶ درصد کاهش یافت. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۹۸ درصد رشد کرد در حالی که شاخص تاپیکس ۱.۱ درصد رشد کرد. در کره جنوبی، کاسپای ۱.۳۸ درصد صعود کرد. سهام های استرالیا: اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ نیز با افزایش ۰.۸۵ درصدی بالا رفت. ام اس سی آی، گسترده ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ۰.۳۵ درصد افزایش داشت.



  • وال استریت


در طول شبانه روز گذشته، کامپوزیت نزداک با ۰.۵۲ درصد افزایش به ۱۵۷۰۴.۲۸ رسید و اس اند پی ۵۰۰ با اندکی افزایش به ۴۶۴۹.۲۷ رسید. شاخص صنعتی داوجونز با ۱۵۸.۷۱ واحد کاهش به ۳۵۹۲۱.۲۳ رسید.



  • بازار ارزها


شاخص دلار به بالاترین حد خود از ماه جولای ۲۰۲۰ افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در پی جهش خود در اوایل این هفته در ۹۵.۲۴۶ واحد قرار گرفت. ین ژاپن پس از تضعیف اوایل هفته، با ۱۱۴.۲۴ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۲۸۳ دلار تغییر کرد که از سطح اوایل این هفته، پایین آمد.



  • ثبات قیمت طلای جهانی


روز جمعه قیمت طلا ثابت بود، اما در مسیر بزرگ ترین جهش هفتگی خود در شش ماه گذشته قرار گرفت، اما قیمت‌های بالای مصرف‌کننده در ایالات متحده، علاقه به این فلز را به‌عنوان محافظ تورمی برانگیخت. هر اونس طلا پس از جهش روز چهارشنبه به اوج خود در پنج ماه گذشته، تا ساعت ۴:۴۰ صبح به وقت تهران، در ۱۸۶۰.۸۱ دلار ثابت ماند. معاملات طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۶۲.۲۰ دلار رسید.


این فلز در مسیر رسیدن به بیشترین رشد هفتگی خود از ۷ می قرار دارد و تا کنون ۲.۳ درصد افزایش یافته است. تورم در ماه اکتبر مجدداً به اقتصاد فشار آورد و چشم انداز فدرال رزرو را فقط برای افزایش قیمت گذرا به چالش کشید و با جبران افزایش دستمزدهای اخیر، ضربه ای به مصرف کنندگان وارد کرد. بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، انتظارات تورمی منطقه یورو در خطر فراتر رفتن از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا در سال آینده است. بر اساس داده‌های رسمی در روز پنجشنبه که بر معضل نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس تاکید می‌کند، بهبود اقتصادی بریتانیا پس از شیوع ویروس کرونا در دوره جولای تا سپتامبر از دیگر کشورهای ثروتمند عقب‌تر بوده است.


هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۵.۲۵ دلار رسید و به بهترین قیمت هفته خود در سه هفته اخیر رسید. پلاتین اندکی تغییر کرد و به ۱۰۸۵.۵۲ دلار رسید و در مسیر رسیدن به بیشترین افزایش هفتگی خود طی یک ماه بود. پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۰۶۳.۶۰ دلار رسید.



  •  بازار ارزهای رمزنگاری شده:


جمعه صبح ساعت ۹:۰۳، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۳۱ درصدی در۶۴۸۲۴.۸۹ دلار قرارداشت و اتریوم با افزایش ۰.۳۵ درصدی در ۴۷۶۲.۰۰ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر