29 آبان 1400 - 11:00
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

پیش‌بینی جهش نرخ ارز وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال جاری از جهت درآمد ارزی بسیار بهتر از گذشته است و به هیچ‌وجه پیش‌بینی جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران وجود ندارد.
کد خبر : ۱۲۸۳۱۰
مهدی طغیانی

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تحلیل خود را درباره آخرین آمار بانک مرکزی از تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان که نشان دهنده افزایش ۷۰ درصدی است را چنین مطرح کرد: مسئله تعیین کننده در کلیت بازار ارز و مبادلات ارزی کشور بحث حواله‌جات است. چنانچه درصدد برآئیم نسبت بگیریم شاید بازار نقد کمتر از ۱۰ درصد باشد و ۹۰ درصد مبادلات ارزی ما به شکل حواله است که در آنجا بحث بازار واقعی به میان کشیده می‌شود.


وی در ادامه اظهار داشت: البته منظور این نیست که اخبار بی‌تاثیر است، ولی قطعا مسئله موثرتر صف خرید و فروشی است که در حواله‌جات تشکیل می‌شود. بنابراین در بحث بازار ارز تعیین‌کننده‌تر از برخی اخبار واقعیت‌های بازار است. در صورتیکه حواله‌جات با سرعت مناسبی انجام شود، بازار ثبات پیدا می‌کند و کند هم شود بالطبع قیمت افزایش خواهد یافت.


عضو کمیسیون اقتصادی درادامه تاکید کرد: مشکل چندانی از جهت ارز واقعی در اقتصاد کشور نداریم، یعنی به نسبت سال گذشته درآمدهای ارزی بهتر وصول می‌شود، سال گذشته نزدیک به چهارماه مشکل جدی در صادرات غیرنفتی به وجود آمد و بحث قیمت نفت هم به همین شکل، ولی امسال هر دو بهتر شده و با سرعت مناسبی کار وصول و ارزی آن انجام می‌شود، بنابراین سال جاری از جهت درآمد ارزی بسیار بهتر از گذشته است و به هیچ‌وجه پیش‌بینی جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران وجود ندارد.


طغیانی در این خصوص توضیح داد: قیمت ارز قاعدتا بالا و پایین خواهد رفت، اما به میزان کمی امکان دارد که حالت طبیعی بازار همین حالت بالا و پایین رفتن‌ها باشد، ولی همانطور که اشاره کردم، جهش نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود. انتظار از مسئولان و سیاستگذاران ارزی ثبات بازار است که به معنای ثابت ماندن قیمت نیست، بلکه منظور روی ندادن هرگونه جهش غیرقابل پیش‌بینی است. همانطور که اشاره شد نرخ ممکن است دچار تغییراتی بشود، ولی ثبات بازار نباید مخدوش شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر