خلاصه وضعیت بازارهای مالی ۲۶ آبان

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۳۴۳
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش سهام ها در وال استریت و افزایش ارزش دلار و افزایش قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • با کاهش ذخایر بنزین ایالات متحده، قیمت نفت افت کرد


روز چهارشنبه پس از کاهش بیشتر از انتظار ذخایر بنزین ایالات متحده در هفته گذشته، قیمت نفت کاهش یافت که این می تواند فشار بر دولت بایدن را برای آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری به منظور محدود کردن افزایش قیمت بنزین، افزایش دهد. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در ساعت ۵:۴۱ به وقت تهران با ۷۶ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به کاهش ۱۲ سنتی روز سه شنبه، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت خام برنت ۷۲ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۸۲.۷۱ دلار رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حال بررسی آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) به منظور کاهش قیمت بنزین است که این هفته در پمپ‌ بنزین های کالیفرنیا به رکورد بالایی رسید. قانون گذاران نظرات متفاوتی در مورد آن دارند. اواخر روز سه‌شنبه استنی هویر، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا گفت که با درخواست چاک شومر، رهبر اکثریت سنا در روز یکشنبه برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت به منظور کاهش قیمت گاز موافق نیست و گفت که این ذخیره برای تامین عرضه نفت خام در مواقع اضطراری است.


 تحلیل گران می گویند آزاد سازی نفت ذخایر تنها کاهش موقتی ایجاد می کند و آنچه مورد نیاز است افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان شیل ایالات متحده یا اوپک است. به نظر می‌رسد بازار انرژی مجاب شده که حتی اگر ایالات متحده به استفاده از ذخایر استراتژیک نفت متوسل شود، منافع آن برای مصرف‌کننده آمریکایی بسیار کم خواهد بود. داده های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر بنزین در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر ۲.۸ میلیون بشکه کاهش یافته است. این کاهش بسیار بیشتر از کاهش ۶۰۰ هزار بشکه ای بود که تحلیل گران نظرسنجی رویترز انتظار داشتند. ذخایر نفت خام تا ۶۵۵ هزار بشکه افزایش یافت که کمتر از انتظار تحلیل گران برای تولید ۱.۴ میلیون بشکه بود.



  • با سقوط سهام های خودروساز ژاپنی، سهام های آسیا و اقیانوسیه سقوط کرد


روز چهارشنبه در حالی که رشد صادرات ژاپن به پایین‌ترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید، کاهش ارزش سهام ها در سراسر آسیا و اقیانوسیه ادامه یافت. بازارهای ایالات متحده با وجود داده های خرده فروشی بیشتر از انتظار رشد کردند. استرالیا و کره جنوبی ضرر داشتند. در استرالیا، اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰  نزدیک به ۱ درصد سقوط کرد. سهام‌های مالی نیز پایین‌تر بودند و بانک مشترک المنافع استرالیا با کاهش بیش از ۸ درصدی سهام این بانک، ضرر کرد. بر اساس گزارش رویترز، پس از اینکه نخست وزیر نیوزلند اعلام کرد که اوکلند، بزرگ ترین شهر این کشور مرزهای داخلی خود را از ۱۵ دسامبر برای افراد کاملاً واکسینه شده و کسانی که نتایج آزمایش کووید منفی دارند، باز می کند، ممکن است به تقویت بازار کمک کند. کاسپای کره جنوبی نیز نزدیک به ۱ درصد سقوط کرد. سهام های چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲ درصد افزایش یافت در حالی که شنژن ۰.۴۳ درصد افزایش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ ۰.۴۶ درصد کاهش یافت.


 غول فناوری چینی بایدو قرار است نتایج درآمد سه ماهه سوم خود را اواخر امروز اعلام کند. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۵۸ درصد کاهش یافت. صادرات ژاپن به پایین ترین حد در هشت ماه گذشته رسید. سهام های خودرو کاهش یافت. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۳۸ درصد افت کرد، در حالی که تاپیکس۰.۵۳ درصد افت کرد. رویترز به نقل از داده های وزارت دارایی این کشور گزارش داد که صادرات ژاپن در ماه اکتبر ۹.۴ درصد افزایش یافت. این رشد به دنبال رشد ۱۳ درصدی ماه قبل بود و ضعیف‌ترین رشد از زمان کاهش ماه فوریه بود. محموله های خودرو ۳۶.۷ درصد کاهش داشت. سهام های خودروسازان ژاپنی سقوط کرد. نیسان ۱.۷۸ درصد کاهش داشت، هوندا ۱.۵۴ درصد سقوط کرد و میتسوبیشی موتور ۱.۲۵ درصد سقوط کرد. روز چهارشنبه بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی نوشت: قدرت فعالیت اقتصادی ایالات متحده، همراه با تورم، ممکن است فشار بر کمیته بازار آزاد فدرال را افزایش دهد تا سرعت کاهش خرید دارایی‌ها را تسریع کند. روز چهارشنبه بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی نوشت: قدرت فعالیت اقتصادی ایالات متحده، همراه با تورم، ممکن است فشار بر کمیته بازار آزاد فدرال را افزایش دهد تا سرعت کاهش خرید دارایی‌ها را تسریع کند.



  • افزایش ارزش سهام ها در وال استریت


سهام های ایالات متحده با انتشار داده های خرده فروشی افزایش یافت. آخرین ارقام خرده فروشی در ماه اکتبر نشان داد که  با افزایش فروش ۱.۷ درصدی در مقایسه با افزایش ۰.۸ درصدی در ماه قبل، مصرف کنندگان در حال افزایش هزینه های خود هستند. شاخص صنعتی داوجونز با ۵۴.۷۷ واحد یا ۰.۱۵ درصد افزایش به ۳۶۱۴۲.۲۲ واحد رسید. اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۴۷۰۰.۹۰ رسید و  کامپوزیت نزداک با ۰.۷۶ درصد افزایش به ۱۵۹۷۳.۸۶ رسید.



  • بازار ارز:


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۰۵۹ قرار گرفت که از سطوح بالای ۹۵.۹ قبلی جهش کرد. ین ژاپن با ۱۱۴.۸۶ در هر دلار معامله شد که نسبت قبل کاهش یافت. دلار استرالیا در ۰.۷۲۷۹ دلار بود که از سطح قبل کاهش یافت.



  • قیمت طلای جهانی افزایش یافت


روز چهارشنبه به دنبال افزایش خرده فروشی ایالات متحده که دلار را نزدیک به بالاترین حد خود در ۱۶ ماه گذشته نگه داشت، قیمت طلا افزایش یافت. قیمت طلای اسپات تا ساعت ۵:۳۷ صبح به وقت تهران با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۵۴.۳۹ دلار در هر اونس رسید، اما این فلز، تنها حدود ۶ دلار از پایین ترین سطح خود از در روز جمعه گذشته فاصله داشت. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۵۷.۱۰ دلار رسید. خرده فروشی ایالات متحده در ماه اکتبر جهش کرد و بیشتر از انتظارات بود، به این معنی که تورم بالا هنوز هزینه را کاهش نداده است. هر اونس نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۴.۹۵ دلار رسید. پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۶۴.۷۳ دلار و پالادیوم ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۱۶۵.۹۸ دلار رسید.



  •  بازار ارزهای رمزنگاری شده


در بازار ارزهای رمزنگاری شده، امروز صبح ساعت۹:۵۵ به وقت تهران قیمت بیت کوین با افزایش کمی معادل ۰.۱۵ درصد در ۵۹۶۳۷.۲۷ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۶۲ درصدی در ۴۱۷۱.۸۰ دلار بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر