لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا:

افزایش نرخ سود در سال ۲۰۲۲ بعید به نظر می‌رسد

پس از آنکه لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که بعید است که نرخ سود برای سال ۲۰۲۲ افزایش یابد، ارزش یورو و سهام‌های بانکی افت کرد.
کد خبر : ۱۲۸۳۹۲
لاگارد

  به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز جمعه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که افزایش نرخ سود بعید است که در سال آینده انجام شود. لاگارد در کنگره بانکداری اروپا فرانکفورت سخنرانی کرد و در آنجا هشدار داد که بانک مرکزی اروپا نباید برای تشدید زودهنگام سیاست های پولی عجله کند. یورو به دنبال اظهارات لاگارد کاهش یافت و به ۱.۱۳۰۱ در برابر دلار کاهش یافت. سهام های بانکی نیز حدود ۲ درصد کاهش یافت.


افزایش مجدد موارد ابتلای کووید در اروپا در صبح روز جمعه نیز بر تصمیم های سرمایه گذاران تأثیر گذاشت و اتریش اعلام کرد که روز دوشنبه چهارمین قرنطینه ملی را اعمال خواهد کرد.


لاگارد پیش از این به دنبال جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا در ماه اکتبر، در پی کاهش انتظارات از افزایش نرخ سود در سال آینده بود. لاگارد در سخنرانی روز جمعه خود گفت که نرخ تورم بالا احتمالاً تا پایان سال جاری بیشتر افزایش خواهد یافت. روز چهارشنبه، تایید شد که تورم منطقه یورو در ماه اکتبر سالانه به ۴.۱ درصد رسیده است که بیش از دو برابر هدف بانک مرکزی اروپا بوده است. لاگارد گفت که این فشار تورمی ناخواسته و دردناک است. بانک مرکزی در ماه سپتامبر اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده، اوراق قرضه کمتری را خریداری خواهد کرد.


لاگارد در ماه سپتامبر به صراحت اعلام کرد که اقدامات بانک مرکزی اروپا کاهشی نبوده بلکه تنظیم مجدد است. در آن زمان، برخی از فعالان بازار معتقد بودند که بانک مرکزی اروپا فشارهای تورمی را دست کم گرفته و احتمالاً باید قبل از شروع سال ۲۰۲۳ افزایش نرخ را اعلام کند. روز جمعه، لاگارد گفت که در حالی که بانک مرکزی اروپا در مورد افزایش تورم به طور جدی نگران است، استدلال کرد که احتمالن محرک‌های این فشارهای قیمت‌گذاری در میان‌مدت محو خواهند شد، که چشم انداز سیاست‌های پولی است. لاگارد توضیح داد که از آنجایی که تورم ناشی از مسائل جانبی عرضه و افزایش قیمت انرژی است، احتمالاً سرعت بهبود اقتصادی کوتاه مدت را کاهش خواهد داد.


او گفت که برای اینکه تورم به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا بازگردد، این بانک مرکزی باید در سیاست پولی خود پایدار باشد. برای مثال، لاگارد توضیح داد که بانک مرکزی اروپا به تقاضای بالا در منطقه یورو اشاره کرده، اما شاهد تقاضای مازاد نیست.


 در مورد قیمت‌های انرژی، او گفت که احتمالاً در ماه‌های آتی بالا باقی می‌مانند و در طول سال ۲۰۲۲ تثبیت می‌شوند. به عنوان مثال، او اشاره کرد که قیمت بنزین در حال حاضر حدود ۲۱ درصد از زمان ثبت رکورد در ماه اکتبر کاهش یافته است. به دلیل ترکیبی از محرک‌های تورم، لاگارد گفت که سخت‌تر کردن سیاست‌های پیش از موعد تنها  فشار بر درآمد خانوارها را بدتر می‌کند. او گفت  قیمت‌های انرژی در سطح جهانی تعیین می‌شوند و اختلال های عرضه را نمی‌توان با سیاست پولی بانک مرکزی اروپا برطرف کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر