01 آذر 1400 - 16:38

فرآیندهای خدمات تجارت خارجی تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: همه موارد مربوط به خدمات تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک، تا پایان امسال الکترونیکی می‌شود.
کد خبر : ۱۲۸۴۴۸
علی رهبری

به گزارش ایبِنا، علی رهبری با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، تاکید کرد: هم اکنون بخشی از فرآیندهای صدور کارت بازرگانی با دخالت عامل انسانی و بخشی نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما امیدواریم این فرآیند بزودی بدون دخالت کامل عامل انسانی انجام شود. 


رئیس مرکز توسعه تجاری الکترونیکی در نشست خبری یک سالگی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال خدمات حوزه تجارت وزارت صمت به صورت الکترونیکی انجام شود، افزود: علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات این حوزه در تلاش هستیم تا خدمات این حوزه تا پایان سال جاری یا حداکثر تا پایان سه ماهه سال 1401 هوشمند شود. 


وی افزود: بنابراین با اقدامات انجام شود همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود. 


رهبری با اشاره به به کارگیری مناسب امضا الکترونیک در کشو، اظهارکرد: در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است بطوری که  امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی  با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.


رئیس مرکز توسعه تجاری الکترونیکی گفت: بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید. همچنین تاکنون ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است.


وی ادامه داد: سال گذشته موضوع رتبه‌بندی کسب‌وکارها با یک اپراتور آغاز شد و  اکنون اگر فروشگاهی درخواست رتبه‌بندی داشته باشد، تنها با چند کلیک می‌تواند درخواست خود را مطرح کند.


رهبری ادامه داد: فاز نخست رتبه‌بندی کسب وکارها از دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. پس از حدود یک ماه، نسخه شاخص های رتبه‌بندی منتشر و پس از آن فرآیند طراحی این آغاز شد. تیرماه ۱۴۰۰ ارزیابی سطح پیشرفته در رتبه‌بندی آغاز شد. امکانات و توانمندی، سوابق عملکردی و شاخص های مالی از جمله شاخص هایی هستند که برای رتبه بندی کسب و کارها،  مدنظر قرار می گیرد.


رئیس مرکز توسعه تجاری الکترونیکی اشاره کرد: تا کنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه بندی داشتند که از بین آنها ۵ کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار ۴ ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب وکار ۲ ستاره و ۹ کسب و کار یک ستاره دریافت کرده اند. یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی کسب و کارها این است که به آن‌ها کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و برای رفع یا تقویت آن برنامه‌ریزی کنند.


وی اظهار کرد: بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته بندی است. در مقابل کسب وکارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند. وقت آن است که در برنامه ریزی، کسب وکارها تمرکز بیشتر را داشته باشند و تلاش کنند بخش لجستیک را بهبود ببخشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها