02 آذر 1400 - 10:10
ایبِنا بررسی کرد؛

تغییرات قیمت ۱۲ گروه کالایی در آبان ماه

مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.
کد خبر : ۱۲۸۴۶۳
کالای اساسی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آبان ماه سال جاری ۳۷۳ گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به آبان ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.


همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰.۱ درصد رشد داشته است.


دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۱.۹ درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۸.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه آبان ماه سال جاری با آبان ماه سال ۹۹، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۴۸.۸ درصدی و در دوازده ماه منتهی به آبان ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۵۲.۱ درصدی داشته است.


بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در دوازده ماه منتهی به آبان نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۶.۷ درصد رشد داشته و در مقایسه آبان ماه امسال با ماه مشابه سال قبل ۲۵.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۹۹ رشد قیمت داشته‌اند.


در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، زعفران و سس گوجه فرنگی)، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی) و گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ، کالباس و سوسیس) است.


در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودروی سواری و لاستیک خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه « هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


برچسب ها: تورم قیمت کالاها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر