نگرانی سیاست‌گذاران فدرال رزرو از تداوم تورم بالا در آمریکا

سیاست‌گذاران فدرال رزرو ایالات متحده در جلسه اوایل ماه جاری از افزایش تورم ایالات متحده نگرانی بیشتری ابراز کردند و در صورت تداوم قیمت‌های بالا، احتمال پایان دادن به خرید اوراق قرضه را مطرح کردند.
کد خبر : ۱۲۸۵۶۸
فدرال رزرو

به گزارش ایبِنا به نقل از روزنامه تایمز آو مالتا، سیاست گذاران فدرال رزرو ایالات متحده در جلسه اوایل ماه جاری از افزایش تورم ایالات متحده نگرانی بیشتری ابراز کردند و در صورت تداوم قیمت های بالا، احتمال پایان دادن به خرید اوراق قرضه را، زودتر از برنامه ریزی، مطرح کردند. صورتجلسه ۲ تا ۳ نوامبر فدرال رزرو نشان داد که اکثر مقامات کمیته تعیین نرخ بانک مرکزی انتظار دارند که افزایش قیمت ها در سال آینده کاهش یابد، اما اذعان کردند که ممکن است فشارهای تورمی بیشتر از آنچه قبلاً تصور می کردند طول بکشد. کمبود نیروی کار و کمبود عرضه، نرخ تورم سالانه را به بالاترین میزان در ۳۱ سال گذشته یعنی ۶.۲ درصد طی حدود یک سال رسانده است.


در این جلسه، مقامات فدرال رزرو طرحی را برای کاهش تدریجی خرید دارایی ها به میزان ۱۲۰ میلیارد دلار در ماه و برنامه کاهش خرید اوراق قرضه تا ماه ژوئن آینده تصویب کردند. روز سه‌شنبه داده‌های یک نظرسنجی نشان داد که اقتصاد منطقه یورو در ابتدای سه‌ماهه چهارم علی‌رغم رشد معکوس اقتصادی، همچنان رشد مناسبی را نشان می‌دهد. مهمتر از همه، فشار ادامه دار قیمت ها این گفته بانک والتا را تایید کرد که اوضاع مشاغل آلمانی قبل از تشدید موج چهارم همه گیری بدتر شده اند.


قرار است بانک مرکزی اروپا به سمت سیاست مالی کاهشی حرکت کند. PMI از ۵۴.۲ در ماه اکتبر به ۵۵.۸ در ماه نوامبر افزایش یافت. انتظار می‌رفت که این میزان به ۵۳.۲ کاهش یابد. شاخص PMI بهتر از انتظار نشان می دهد که اقتصاد منطقه یورو علی رغم افزایش موارد کووید-۱۹ در ابتدای سه ماهه چهارم به بهبود سریع خود ادامه داده است.


 در نهایت، شاخص Ifo آلمان، برای پنجمین ماه متوالی در ماه نوامبر کاهش یافت و از ۹۷.۷ در ماه اکتبر به ۹۶.۵ رسید. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که وضعیت موجود کسب‌وکارهای آلمانی قبل از تشدید موج چهارم همه‌گیری، می‌تواند اقتصاد را به مرز رکود برساند. طی چند روز گذشته، آلمان تدابیر سخت گیرانه تری را برای جلوگیری از شیوع این نوع از همه گیری معرفی کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر