از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران پس از پنج ماه وقفه

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پس از پنج ماه وقفه تا دقایقی دیگر از سر گرفته می‌شود.
کد خبر : ۱۲۸۶۱۲
برجام

به گزارش ایبِنا به نقل از گاردین، مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پس از پنج ماه وقفه، امروز در وین از سر گرفته می‌شود. در حالی که این گفتگوها می‌تواند ایران را از صدها تحریم اقتصادی غرب رهایی بخشد.

جو بایدن پیشنهاد داده که ایالات متحده را به توافق هسته‌ای بازگرداند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرده، اما ایران و ایالات متحده بر سر تحریم های دقیق ایالات متحده که باید برداشته شوند و اینکه چگونه ایران گام‌های متعدد برای رسیدن به آن برداشته، اختلاف دارند.

پس از مذاکرات دوجانبه در روز یکشنبه، مذاکرات رسمی بین ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا بعدازظهر امروز دوشنبه در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد. ایران بار دیگر گفته است که با هیأت آمریکایی مذاکره مستقیم نخواهد کرد.

سفیر روسیه در مذاکرات گفت که تیم مذاکره کننده ایران متشکل از ۳۰ نفر فرد تاثیرگذار است و این نشانه خوبی است، اما پس از تاخیر پنج ماهه هشدار داد: مذاکرات نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد و نیاز به تسریع روند وجود دارد. اکنون مذاکره‌کننده اصلی علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه است.

درخواست‌های تیم جدید ایران غرامت مالی از آمریکا برای تحریم‌های قبلی، و حتی تضمین عدم خروج آمریکا از توافق دوباره است. غرب هر دو خواسته را غیرواقعی می‌داند. بایدن گفته که اگر دوباره به توافق بپیوندد، دولتش دیگر آن را ترک نخواهد کرد و این تنها تضمینی است که طبق قانون اساسی می‌تواند بدهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بار دیگر پیشنهاد بازگشت به تهران را داد، اما پاسخی دریافت نکرد. دیپلمات‌ها تردید دارند که ایران برای پیوستن مجدد به این طرح تحت فشار اقتصادی یا سیاسی کافی باشد.

لغو تحریم‌های اقتصادی همچنان هدف محبوب در داخل ایران است. ایران  تاکید کرده که انتظار دارد واشنگتن تمامی تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای از جمله ۱۵۰۰ تحریم انفرادی را لغو کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر