بازارهای مالی نهم آذرماه در یک نگاه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۶۱۹
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و ثبات قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


با امیدها از اینکه اوپک پلاس افزایش تا متوقف خواهد کرد، قیمت نفت افزایش یافت. روز سه‌شنبه قیمت نفت پس از پشت سر گذاشتن سقوط هفته گذشته، افزایش یافت و با وجود عدم قطعیت در مورد شدت سویه اومیکرون ویروس کرونا، طبق انتظارهای تولیدکنندگان بزرگ، آن ها برنامه‌های افزایش عرضه نفت خام را در ژانویه متوقف خواهند کرد. امروز صبح ساعت ۴:۳۵ به وقت تهران قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۹۹ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش به ۷۰.۹۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از افزایش یک درصدی در روز دوشنبه، با ۸۲ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش به ۷۴.۲۶ دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه همه بازارها با ترس از اینکه سویه اومیکرون، به شدت جهش یافته و باعث قرنطینه های جدید و کاهش رشد جهانی شود، افت کردند و قیمت نفت هم حدود ۱۲ درصد سقوط کرد. روز دوشنبه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که اومیکرون خطر بسیار بالایی برای افزایش موارد ابتلا دارد و کشور زیادی محدودیت های سفر را تشدید کردند. هنوز مشخص نیست که سرایت نوع جدید چقدر شدید است و آیا می تواند در برابر واکسن های موجود مقاومت کند یا خیر.


با چشم‌انداز تقاضای نامشخص، انتظار می‌رود که اوپک پلاس، درجلسه دوم دسامبر، برنامه‌های عرضه اضافه تا۴۰۰ هزار بشکه در روز را در ژانویه متوقف کنند. به گفته یک تحلیل گر: ما فکر می کنیم که این گروه با توجه سویه اومیکرون و آزادسازی ذخایر نفت توسط مصرف کنندگان اصلی نفت، به توقف افزایش تولید متمایل خواهد شد. پس از آزادسازی ذخایر اضطراری نفت خام توسط ایالات متحده و سایر کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت در هفته گذشته، فشارها در اوپک پلاس برای بازبینی برنامه عرضه خود برای رسیدگی به افزایش قیمت ها زیاد شده بود. به گفته یک تحلیل گر: به دنبال آزادسازی ذخایر استراتژیک جهانی و اعلام ده‌ها کشور که سفر به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را محدود می‌کنند، اوپک و متحدانش به راحتی می‌توانند توقف تولید یا حتی کاهش جزئی تولید را توجیه کنند. همچنین چشم انداز از سرگیری صادرات نفت از ایران پس از اظهارنظرهای خوش بینانه دیپلمات ها هنگام از سرگیری مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی در روز دوشنبه در مورد احیای توافق هسته ای، این بازار را تحت تأثیر قرار داد.



  • سهام‌های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشتند


در معاملات روز سه‌شنبه، بادامه پیگیری تحولات سویه اومیکرون توسط سرمایه گذاران، سهام های آسیا واقیانوسیه نوسان داشتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در بازارهای اصلی این منطقه ضرر کرد و ۱.۰۹ درصد کاهش یافت. سهام های گروه سان سیتی در هنگ کنگ تقریباً ۴۰ درصد سقوط کرد و به ۰.۱۵۴ دلار هنگ کنگ (۰.۰۲ دلار) به ازای هر سهم رسید، پس از اینکه رئیس این شرکت اخیرن توسط پلیس ماکائو به اتهام فعالیت های غیرقانونی دستگیر شد. سهام های چین نوسان داشتند و کامپوزیت شانگهای ۰.۲۳ درصد رشد کرد در حالی که شنژن در زیر خط قرار داشت.


داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چینی به طور غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر رشد داشته، به طوری که PMI رسمی چین برای ماه نوامبر به ۵۰.۱ رسیده است. این بالاتر از انتظار تحلیلگران در نظرسنجی رویترز و خوانش ۴۹.۶ بود. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۵۱ درصد رشد کرد در حالی که شاخص تاپیکس، ۱.۰۲ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۱.۰۷ درصد سقوط کرد در حالی که اس اند پی / ای اس اکس۲۰۰ در استرالیا ۱.۰۵ درصد جهش کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد.



  • بازار ارز


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از افزایش اخیر، در ۹۶.۱۳۷ واحد بود. ین ژاپن با ۱۱۳.۶۱ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطح دیروز در برابر دلار آمریکا بود. دلار استرالیا در ۰.۷۱۴۴  بود که پس از افت هفته گذشته همچنان در تلاش برای بهبود است.



  • قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز سه‌شنبه قیمت طلا ثابت بود، در حالی که سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی بودند که نوع جدید ویروس کرونا تا چه حد می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب برساند. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۲۵ صبح به وقت تهران، بدون تغییر به ۱۷۸۵.۱۳ دلار رسید. های معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۸۴.۳۰ دلار رسید. سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه اعلام کرد که نوع اومیکرون ویروس کرونا خطر بسیار بالایی برای افزایش ابتلا دارد، در حالی که بسته شدن مرزها توسط کشورهای بیشتر بر بهبود اقتصادی از همه‌گیری دو ساله، سایه افکنده است.


جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که انتظار دارد که در سال آینده با تعادل بهتر بین عرضه و تقاضا، تورم کاهش یابد، اما هشدار داد که نوع جدید کووید-۱۹ چشم انداز را مبهم می کند و ممکن است قیمت ها به افزایش خود طولانی تر از انتظار ادامه دهند. کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره منجر به افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد. سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه با این استدلال که اقتصاد منطقه یورو قادر است با امواج متوالی این همه گیری کنار بیاید، به دنبال اطمینان دادن به سرمایه گذاران در مورد نوع جدید ویروس کرونا بودند. پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۶۶.۵۸ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۸۰۱.۲۷ دلار رسید. نورنیکل روسیه برآورد سرمایه گذاری ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ خود را تا ۳۵ میلیارد دلار افزایش داد و به بزرگ ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان اجازه داد زیرساخت تولید خود را ارتقا دهد. هر اونس نقره در ۲۲.۸۸ دلار ثابت ماند.



  • کاهش قیمت بیت کوین و افزایش قیمت اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده، امروز صبح ساعت ۸:۵۴ به وقت تهران قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۹۵ درصدی در ۵۶۹۸۶.۰۰ دلار و اتریوم با افزایش۰.۰۱ درصدی در ۴۴۱۸.۸۵ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر