موضع مطالبه حداکثری ایران در مذاکرات وین

با آغاز مذاکرات هسته‌ای وین، ایران خواسته‌های حداکثری خویش را مطرح کرد.
کد خبر : ۱۲۸۶۲۴
برجام

به گزارش ایبِنا به نقل از آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه ایران پس از تنها یک روز از آغاز مجدد مذاکرات در وین بر سر توافق هسته‌ای، در موضع مطالبه حداکثری قرار گرفت، که نشان می‌دهد هر چیزی که در دورهای قبلی دیپلماسی مورد بحث قرار گرفته، قابل مذاکره مجدد است. رسانه‌های دولتی ایران، اظهارات علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و محمد اسلامی، مسئول غیرنظامی هسته ای ایران را گزارش کردند. با این حال، مشخص نیست که آیا این نشان دهنده بازی افتتاحیه رئیس جمهور جدید ایران است یا نشان دهنده دردسر جدی برای کسانی است که امیدوارند توافق 2015 را بازگردانند.


ایالات متحده، این توافق را تحت فشار حداکثری رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ علیه تهران در سال 2018 ترک کرد. از زمان فروپاشی این توافق، ایران اکنون مقادیر کمی اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی‌سازی می‌کند، یک گام قبل از سطح 90 درصد. ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای می‌چرخاند که طبق این توافق ممنوع شده و ذخایر اورانیوم آن اکنون بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق است. رئیس جمهور جو بایدن گفته که آمریکا مایل است دوباره وارد توافق شود، اگرچه مقامات آمریکایی مانند دوره‌های قبلی مذاکرات قبل از خروج واشنگتن، حضور ندارند.


باقری در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران، دور قبلی مذاکرات را تنها به عنوان یک پیش‌نویس معرفی کرد. پیش‌نویس‌ها در معرض مذاکره هستند. بنابراین هیچ توافقی در کار نیست مگر اینکه سر همه چیز توافق شود. بر این اساس، همه مذاکراتی که در شش دور انجام شد، خلاصه شده و در معرض مذاکره است. این را همه طرف‌ها در جلسه امروز هم پذیرفتند. تلویزیون دولتی، باقری را در وین نشان داد که گفت ایران خواستار ضمانت آمریکا برای عدم اعمال تحریم‌های جدید یا عدم اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده قبلی است. اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران ایرنا این خواسته را تکرار کرد.


وی گفت: مذاکرات در وین بر سر بازگشت آمریکا به توافق است و باید همه تحریم ها را لغو کنند و این باید در عمل و قابل راستی آزمایی باشد، وی توضیح بیشتری نداد. مذاکرات در وین روز دوشنبه پس از وقفه ای بیش از 5 ماهه با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی از سر گرفته شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر