قیمت نفت بیش از ۲ درصد افزایش یافت

در آستانه نشست اوپک و در بحبوحه نگرانی‌ها از شیوع سویه اومیکرون، قیمت نفت بیش از ۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۲۸۶۴۲
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز چهارشنبه قیمت نفت بیش از ۲ درصد افزایش یافت و بخشی از ضررهای قبل را جبران کرد، در حالی که تولیدکنندگان بزرگ در مورد تهدید تقاضای سوخت توسط سویه اومیکرون، بحث می‌کردند. امروز ساعت ۸:۳۴ صبح به وقت تهران بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از افت ۳.۹ درصدی روز سه شنبه، ۱.۹۰ دلار یا ۲.۷ درصد افزایش یافت و به ۷۱.۱۳ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از افت ۵.۴ درصدی روز سه شنبه، ۱.۷۱ دلار یا ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۷.۸۹ دلار در هر بشکه رسید.


روز چهارشنبه اوپک پس از ساعت ۴:۳۰ عصر به وقت تهران و پیش از جلسه روز پنجشنبه اوپک پلاس، تشکیل جلسه می دهد. در حالی که برخی از تحلیل گران انتظار دارند که اوپک پلاس برنامه های اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز عرضه خود را در ماه ژانویه را با توجه به ضربه احتمالی محدودیت های سفر به تقاضا به منظور مهار گسترش سویه اومیکرون متوقف کند، چندین مسیول اوپک پلاس گفته اند که نیازی به تغییر نیست. به گفته یک متخصص، از آنجایی که ایالات متحده و سایر کشورها در مورد آزادسازی ذخایر اضطراری برای کنترل قیمت توافق کردند، همچنین از آنجایی که قیمت ها قبلاً از ۸۵ دلار در هر بشکه به نزدیک به ۷۰ دلار رسیده است، ممکن است اوپک پلاس استراتژی خود را بازبینی کند.


با توجه به سویه جدید ویروس کرونا و تأثیر آن بر تقاضای جهانی، به ویژه در بخش ترددهای هوایی، احتمال آن بازبینی وجود دارد. حتی اگر اوپک پلاس موافقت کند که افزایش عرضه برنامه ریزی شده خود را در ژانویه ادامه دهد، ممکن است برای تولیدکنندگان محل مناقشه باشد. نظرسنجی رویترز نشان داد که اوپک در ماه نوامبر ۲۷.۷۴ میلیون بشکه در روز تولید کرده که ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل بیشتر بوده، اما این میزان کمتر از ۲۵۴ هزار بشکه افزایش مجاز برای اعضای اوپک بر اساس توافق اوپک پلاس بود. به گفته منابع این بازار، درتایید تقاضای نزولی، داده های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ نوامبر ۷۴۷ هزار بشکه کاهش یافت که کاهشی کمتر از حد انتظار بود. ده تحلیل گر شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ذخایر نفت خام حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها