12 آذر 1400 - 09:27
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

ملاحظاتی که باید در تعیین نرخ تسعیر ارز لحاظ شود 

تصمیم گیران باید با ملاحظه و از جنبه نظارتی نسبت به اصلاح نرخ تسعیر ارز سیاست گذاری کنند تا دچار ریسک موجود در این مسئله نشوند و شاهد کاهش ارزش دارایی های ارزی بانک ها نباشیم.
کد خبر : ۱۲۸۶۷۲
ندری

به گزارش ایبِنا، مجید عشقی رئیس سازمان بورس به تازگی با اشاره به کمیته مشترک بازار سرمایه با بانک مرکزی اظهار کرد: در این کمیته مسائل مربوطه به بازار سرمایه و بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم چرا که بخش زیادی از بازار ما تحت تأثیر سیاست های بانک مرکزی است. او افزود: یکی از مباحث اصلی ما در کمیته مشترک با بانک مرکزی شفاف‌سازی صورت مالی بانک‌ها است و در این میان بحث نرخ تسعیر ارز بانک‌ها مسیر جدی بود که در دو سال گذشته مسایلی برای بانک ها ایجاد کرده بود که با رایزنی‌هایی که انجام شد به نقطه مشترکی رسیدیم تا در آینده‌ای نزدیک این مسائل حل و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اصلاح شود چراکه این امر به نفع شفافیت بانک‌ها و بازار سرمایه خواهد بود. 


در همین باره یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاستگذار باید برای اصلاح نرخ تسعیر ارز با ملاحظه و محتاطانه تصمیم‌گیری کند، اظهار کرد: این موضوع ریسک خطرناکی دارد و آن هم متضرر شدن بانک‌ها در صورت کاهش نرخ ارز در آینده است.


کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: ارزش دارایی همه شرکت ها در حال تغییر است و این شرکت‌ها به دلیل اینکه اقتصاد ایران با تورم بالایی مواجه است، هر چندسال یکبار مجبور هستند که تجدید ارزیابی دارایی‌های ارزی خود را انجام دهند که بازه زمانی مشخصی هم دارد. اگر شرایط تورمی حاد باشد می‌توانند زودتر از زمان مقرر این تجدید ارزیابی را انجام دهند.


وی با اشاره به این سازکار در بانک‌ها، افزود: بانک‌ها در پایان سال باید درآمد و سود خود را محاسبه کنند و بخشی از دارایی‌هایشان در تراز نامه نیز ارز است ؛ بنابراین سوالی مطرح می‌شود این است که با چه نرخی این ارز را در ترازنامه خود قیمتگذاری کنند که این همان تسعیر نرخ ارز است. 


این کارشناس اقتصادی گفت: این موضوع اگر چه تا حدی می‌تواند به سود بانک‌ها و حتی بازار سرمایه باشد اما یک ریسکی دارد که نباید از آن غافل ماند. در حال حاضر اگر نرخ کنونی را برای ارز در نظر بگیرند و ارزش دارایی‌های آن را براساس این نرخ محاسبه کنند، ممکن است در آینده با توجه به تغییرات نرخ ارز، زیان قابل ملاحظه‌ای در ترازنامه بانک‌ها رخ دهد. به عنوان نمونه ارزش دارایی‌های بانک را براساس نرخ ارز کنونی که حدود ۲۹ هزار تومان است، ارزشگذاری می‌کنند اما ممکن است پس از مذاکرات ناگهان نرخ ارز کاهش یابد. در این صورت مشکلاتی برای بانک‌ها ایجاد خواهد کرد چرا که ارزش دارایی‌ها بیش از حد محاسبه شده و مابهٔ‌التفاوت ارزش دارایی‌ها با بدهی‌ها را ممکن است به عنوان سود محاسبه کنند. 


به گفته ندری، در گذشته روال کار بانک مرکزی این بوده است که این نرخ را خیلی بالا هم در نظر نمی‌گرفت و این در حالی است که اگر نرخ بالاتری در نظر بگیرند، ارزش دارایی‌ها بالا می‌رود و به دنبال آن قیمت سهام آنها نیز افزایبش می‌یابد.


وی گفت: در عین حال ریسکی هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است نرخ ارز در آینده کاهش یابد که محتمل هم خواهد بود چرا که در شرایط مذاکرات برجامی قرار داریم.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: شیوه‌ای که بانک مرکزی در سال‌های قبل به کار می‌گرفت شیوه محافظه کارانه ای بوده که از نگاه بنده مشکلی نداشته است. بانک‌ها تمایل دارند که براساس نرخ امروز دارایی‌های ارزی‌شان محاسبه شود که باعث می‌شود ارزش دارایی‌هایشان بالا برود و با رشد ارزش سهام مواجه شوند اما در مقابل به ریسک آن توجهی نمی‌کنند. 


ندری افزود: در این شرایط، این بانک مرکزی است که باید با ملاحظاتی که در نظر می‌گیرد ببیند چه سیاستی برای کل نظام بانکی صلاح است. اگر جنبه های احتیاطی موضوع لحاظ نشود ریسک بالایی دارد. درواقع اگر زمانی نرخ ارز کاهش پیدا کند آن بانک‌هایی که دارایی ارزی دارند ممکن است در آینده متضرر شوند و ارزش سهام آنها به شدت کاهش می‌یابد. 


وی با تاکید بر اینکه سیاستگذار باید محتاطانه و محافظه کارانه تصمیم گیری کند، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل اینکه پیش‌بینی بانکها مبنی بر افزایش قیمت ارز بود و احتمال کاهش ارز را بالا نمی‌دادند، به بانک مرکزی معترض بودند که چرا نرخ تسعیر را پایین در نظر گرفته است اما امسال شرایط حساس‌تر است و ممکن است مذاکرات برجام به نتیجه برسد و شاهد کاهش قیمت ارز باشیم؛ بنابراین امسال باید محتاطانه‌تر تصمیم‌گیری شود. ضمن اینکه بانک مرکزی و حتی سازمان بورس باید از جنبه نظارتی نسبت به موضوع حساس باشند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر