خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان دوازدهم آذرماه

آخرین قیمت نفت، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و آخرین قیمت ارز و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۶۸۰
بازار مالی جهان

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش سهام ها در وال استریت و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • با تاثیر اومیکرون بر کاهش تقاضا و اعلام برنامه زودتر از موعد مقرر اوپک پلاس، قیمت نفت افزایش یافت


روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت و پس از اینکه اوپک پلاس اعلام کرد در صورتی که سویه اومیکرون به تقاضا ضربه بزند، افزایش عرضه را قبل از جلسه برنامه ریزی شده بعدی خود بررسی خواهد کرد، اما قیمت ها برای ششمین هفته روند کاهشی دارند. در ساعت ۴:۵۲ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۷ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۶۶.۷۷ دلار در هر بشکه رسید و به افزایش قیمت ۱.۴ درصدی روز پنجشنبه اضافه کرد. بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از افزایش ۱.۲ درصدی قبل، با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۶۹.۷۹ دلار در هر بشکه رسید.


روز پنجشنبه اوپک پلاس با پایبندی به برنامه‌های خود برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز عرضه در ژانویه، این بازار را غافلگیر کردند. تولیدکنندگان این گروه در صورتی که تقاضا از اقدامات مهار شیوع سویه اومیکرون کرونا آسیب ببیند، برای تغییر سریع سیاست آماده  هستند. آن ها گفتند که در صورت نیاز می توانند قبل از جلسه برنامه ریزی شده بعدی خود در ۴ ژانویه دوباره ملاقات کنند. تحلیل گران می‌گویند که این امر باعث افزایش قیمت‌ها شد. منطقی است که اوپک پلاس در حال حاضر به سیاست خود پایبند باشد، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا اومیکرون می تواند در برابر واکسن های موجود مقاومت کند یا خیر.اعضای این گروه به طور منظم در تماس هستند و وضعیت بازار را از نزدیک زیر نظر دارند. در نتیجه، زمانی که تأثیرسویه اومیکرون از کووید-۱۹ مشخص شود، می‌توانند به سرعت واکنش نشان دهند.


بازار نفت در تمام هفته جاری به دلیل ظهور سویه اومیکرون و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه می تواند باعث قرنطینه های جدید شود، تقاضای سوخت را کاهش داد و اوپک  پلاس را تشویق کرد تا افزایش تولید خود را متوقف کند. قرار بود نفت برنت تا آخر هفته حدود ۴ درصد کاهش یابد، در حالی که WTI در مسیر کاهش ۲ درصدی در این هفته بود تا هر دو برای ششمین هفته متوالی کاهش یابند.



  • بازار سهام آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت


سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات صبح روز جمعه پس از روزهای پرتلاطم این هفته در حالی که سرمایه‌گذاران وضعیت اومیکرون را زیرنظر دارند، نوسان داشتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۱۷ درصد کاهش یافت. سهام های فناوری چین در هنگ کنگ پس از آن که روز جمعه دیدی در رسانه اجتماعی اعلام کرد که اقداماتی را برای حذف از بورس نیویورک آغاز خواهد کرد، کمتر از شش ماه پس از اولین حضور خود در ایالت، سقوط کرد. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال عرضه در بورس در هنگ کنگ خواهد بود. سهام های تن سنت در هنگ کنگ ۲.۱۱ درصدسقوط کرد، علی بابا ۳.۰۲درصد و میتوان ۲.۵۸ درصد سقوط کردند. شاخص تک هنگ سنگ ۲.۰۶ درصد کاهش یافت. سهام های چین با افزایش ۰.۲ درصدی کامپوزیت شانگهای و رشد ۰.۲۶۱ درصد شنژن، افزایش یافت. در ژاپن، نیک کی۲۲۵، ۰.۲۷ درصد سقوط کرد در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۵۱ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۴۱ درصد سقوط کرد. در سهام های استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰تا حد زیادی ثابت بود.ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۷ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت سبزپوش بود


سهام ها در وال استریت یک شبه رشد شدیدی داشتند و داوجونز با ۶۱۷.۷۵ واحد افزایش به ۳۴۶۳۹.۷۹ واحد رسید و اس اند پی ۵۰۰ با ۱.۴۲ درصد رشد به ۴۵۷۷.۱۰ رسید. کامپوزیت نزداک با ۰.۸۳ درصد افزایش به ۱۵۳۸۱.۳۲ رسید. سهام های سراسر جهان در بیشتر این هفته به شدت بین سود و زیان در نوسان بوده‌اند، زیرا ابهام در مورد تأثیر اقتصادی سویه اومیکرون هنوز وجود دارد.



  • بازار ارز


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از بهبود اخیر، در ۹۶.۱۹۲ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۳.۰۴ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح اوایل این هفته در برابر دلار آمریکا بود. دلار استرالیا به ۰.۷۰۷ دلار رسید که از سطوح اوایل هفته، کاهش یافت.



  • کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده، امروز صبح ساعت ۷:۴۲ به وقت تهران قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۰۱درصدی در ۵۶۴۶۷.۵۰ دلار و اتریوم با کاهش۰.۴۰ درصدی در۴۵۰۷.۵۷ دلار قرار داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر