صندوق بین‌المللی پول هشدار داد؛

احتمال خروج از بهبود اقتصادی با سویه‌های جدید ویروس

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که سویه‌های مختلف کرونا قادر هستند بهبود اقتصادی را از مسیر خارج کنند.
کد خبر : ۱۲۸۷۰۲
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت: صندوق بین‌المللی پول خطرات منفی بهبود اقتصاد جهانی را طی سال جاری و سال آینده پیش‌بینی کرده و نگران است که سویه های جدید ویروس کرونا مانع از بهبودی شود. روز شنبه گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی مجازی در کنفرانس مالی بین‌المللی در گوانجو گفت: بیشتر ریسک‌ها، منفی هستند. وی که قرار است در ماه ژانویه به عنوان مقام شماره ۲ صندوق بین المللی پول انتخاب شود، گفت که ممکن است فشار سویه اومیکرون، خطرات چشم انداز جهانی را افزایش داده و جهان هم شاهد سویه های تهاجمی‌تر باشد که به بهبود اقتصادی آسیب بیشتری وارد می‌کنند.


این صندوق چشم انداز خود برای توسعه اقتصاد جهانی در سال جاری را تا ۵.۹ درصد در ماه اکتبر کاهش داد و از دوگانگی خطرناک کشورهای ثروتمندتر با دسترسی بیشتر به واکسن و کشورهای فقیرتر بدون دسترسی به واکسن هشدار داد. این اقتصاددان از کشورها خواست تا به افزایش نرخ واکسیناسیون در آفریقا کمک کنند، که بسیاری از کشورهای آن کمتر از ۴۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. او همچنین از کشورها خواست تا موانع تجاری برای صادرات و واردات واکسن را بردارند. بانک‌های مرکزی جهان در مورد فشار تورم می‌بایست بسیار هوشیار بمانند و استقلال سیاسی شان را حفظ کنند. عدم اطمینان در مورد اختلالات عرضه و تقاضا در چند ماه آینده می تواند منجر به افزایش بیش از حد تورم شود، تورمی که می‌تواند برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور، به ویژه آنهایی که مجبور به استقراض ارز خارجی هستند، اثر منفی داشته باشد.


گوپینات گفت: مهم است که بانک‌های مرکزی بزرگ، سیاست‌های خود را از قبل اعلام کنند و اقدامات خود را توضیح دهند تا دربازار قشقرق برپا نشود. سیاست پولی باید شرایط خاص کشور را در نظر بگیرد. کشورها باید سیاست‌های پولی و مالی را بر اساس شرایط خود تنظیم کنند، زیرا تورم در کشورها متفاوت است. در بیشتر کشورها تورم کالاها از تورم خدمات فراتر رفته، که غیرعادی است و نشان‌دهنده این واقعیت است که با وجود همه‌گیری، تقاضا از خدمات به سمت کالاها تغییر کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر