15 آذر 1400 - 09:27
یک کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد؛

روش‌های تامین مالی از طریق درآمدزایی در داخل کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای تامین مالی نباید به بخش‌های محدودی مانند فروش نفت و فروش اموال دولت که در بودجه قید شده است، متکی باشیم.
کد خبر : ۱۲۸۷۴۳
ایرج ندیمی

ایرج ندیمی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در بحث تامین مالی باید به عناوین و پرسش‌های مختلفی پاسخ داد، اظهار کرد: آیا همه تامین مالی‌ها باید از داخل کشور انجام شود یا خارج از کشور؟ در داخل فقط باید از محل نفت و مالیات باشد یا باید این سبد درآمدزایی را گسترش داد؟ نگاهمان باید فقط به قوه مجریه باشد یا می‌توان آن را به ستادها و نهادها و استان ها و قرارگاه ها و ... تسری داد؟ نهادهای عمومی غیردولتی باید مصرفی باشند یا مولد؟ آیا باید همین رویه‌ای که تا کنونی در پیش داشتیم را ادامه دهیم؟


وی به خبرنگار ایبِنا گفت: بهینه‌سازی منابع کنونی موضوع بسیار مهمی است که باید به توجه ویژه‌ای داشت؛ مانند اینکه اگر نمی‌شود نفت صادر کرد از طرق دیگر در حوزه‌های مختلف اقدام کنیم و از روش‌های دیگر برای تامین مالی و کسب درآمد بهره ببریم.


ندیمی با بیان اینکه نباید فقط از بخش‌های کشاورزی و صنعت درآمدزایی داشت، تصریح کرد: باید از گردشگری و فناوری و تجارت و ...نیز استفاده کرد. از سوی دیگر نمی‌شود دولت خودش کارفرما باشد اما قانون و رانت و تعرفه و حقوق ورودی و سود گمرکی هم در اختیار آن باشد. 


این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نیازمند به یک تغییر اساسی اول در نگاه و دوم در اجرا هستیم بنابراین باید ساختارها را تغییر دهیم.


وی تصریح کرد: به عنوان نمونه نهادهای عمومی و غیردولتی مانند شهرداری به دست دولت چشم دوخته‌اند، در حالی که خود شهرداران و شوارها باید مشاوران و افرادی که به اقتصاد و تجارت آشنا هستند را در کنار خود داشته باشند تا بتوانند خودشان درآمدزایی داشته باشند. 


ندیمی گفت: هزاران میلیارد تومان سومدیریت و ضعف روابط بین الملل و... داریم که اگر زیان ها کسر شود، درآمد بالایی را در اقتصاد شاهد خواهیم بود. البته که باید اصل بر این باشد که بخش خصوصی کار را انجام دهد. 


این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: درآمدها در کشور معطوف به یک حوزه نیست در همه حوزه ها حتی بیشتر از این می تواند باشد


وی با تاکید براینکه برای تامین مالی نباید به بخش های محدودی که در بودجه قید شده است، متکی باشیم، اظهار کرد: باید از مشاوره های تخصصی کمک گرفت و افکار و اعمال در این حوزه را تغییر داد. 


به گفته ندیمی، باتوجه به این موضوعات، تا ۱۰ سال آینده نیز می‌توان کشور را با درآمدهای داخلی اداره کرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر