خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان پانزدهم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۷۵۶
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا، نوسان در بازار ارز، ثبات قیمت طلای جهانی و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


پس از اعمال افزایش قیمت عربستان سعودی، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. پس از اینکه عربستان سعودی، صادرکننده نفت، قیمت نفت خام خود را برای آسیا و ایالات متحده افزایش داد و با توجه به وقفه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. تا ساعت ۴:۰۳ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت خام برنت در ماه فوریه با ۱.۶۹ دلار یا ۲.۴ درصد افزایش به ۷۱.۵۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ژانویه به ۶۷.۹۲ دلار در هر بشکه رسید که ۱.۶۶ دلار یا ۲.۵ درصد افزایش داشت. روز یکشنبه عربستان سعودی قیمت فروش رسمی تمام گریدهای نفت خام فروخته شده به آسیا و ایالات متحده را تا ۸۰ سنت نسبت به ماه قبل افزایش داد. این افزایش قیمت ها علی رغم تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس، برای ادامه افزایش عرضه تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه اجرا شد.



  • بازار سهام آسیا و اقیانوسیه کاهش داشت


روز دوشنبه ارزش سهام ها در آسیا و اقیانوسیه کاهش یافت، در حالی که سرمایه گذاران قیمت بیت کوین را پس از سقوط شدید در آخر هفته زیر نظر داشتند. قیمت نفت اما در معاملات اولیه آسیا افزایش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در معاملات اولیه ۱.۳ درصد سقوط کرد، در حالی که سهام های فناوری سقوط کرد.جی دی بیش از ۵ درصد و تن سنت ۱ درصد سقوط کرد. سهام های علی بابا در هنگ کنگ در معاملات اولیه نزدیک به ۸ درصد کاهش یافت. چهار سهام جدید شامل غول‌های فناوری چینی جی دی و نتیز به شاخص هنگ سنگ اضافه شدند. سهام اورگراند در معاملات اولیه ۱۱ درصد سقوط کرد. شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن نزدیک به ۱ درصد سقوط کرد در حالی که  تاپیکس ۰.۷۹ درصد افت کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۵۷ درصد کاهش یافت. اس اند پی/ ای اس اکس استرالیا ۰.۳۹ درصد کاهش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۵۸ درصد کاهش یافت. معاملات سهام ها در سرتاسر این منطقه و در سطح جهان از اواخر هفته گذشته با نگرانی ها از سویه جدید اومیکرون، پرنوسان بودند.  



  • بازار ارز


شاخص دلار ۰.۱ درصد بالاتر رفت و شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۲۷۹ قرار گرفت و به افزایش قبلی خود ادامه داد. ین ژاپن به قیمت ۱۱۳ در هر دلار معامله شد که اندکی کاهش داشت. دلار استرالیا در ۰.۷۰۱۶ دلار بود که نسبت به سطوح قبلی بالاتر بود.



  • قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز دوشنبه قیمت طلا ثابت ماند. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۰۸ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۷۸۳.۹۱ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۸۵ دلار رسید. احتمالا سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو در اواخر این ماه به کاهش خرید دارایی‌های خود سرعت می‌بخشند و زودتر از پیش‌بینی، نرخ ها را افزایش می دهند. رشد اشتغال ایالات متحده در ماه نوامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد در ۲۱ ماه گذشته یعنی ۴.۲ درصد رسید. کاهش محرک‌های مالی و افزایش نرخ بهره منجر به افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد. هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۲.۵۷ دلار رسید. پلاتین با ۰.۸ درصد افزایش به ۹۳۹.۷۸ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۸۲۱.۴۹ دلار رسید.



  • افزایش قیمت بیت‌کوین و اتریوم


پس از اینکه قیمت بیت کوین در آخر هفته نوسان داشت و بعد از ظهر شنبه در آسیا به شدت کاهش یافت، نظارت سرمایه گذاران کماکان بر وضعیت ارزهای رمزنگاری شده ادامه دارد. بیت کوین در ابتدا حدود ۱۷ درصد یا ۱۰ هزار دلار از دست داد و به پایین ترین سطح نزدیک به ۴۳ هزار دلار رسید. با این حال، این ارز رمزنگاری شده، از روز جمعه بیش از ۱۳ درصد از دست داده است. در بازار پرنوسان ارزهای رمزنگاری شده، امروز صبح ساعت ۹:۰۱ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۰.۱۷ درصدی به۴۹۰۰۰.۰۰ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۷۵ درصدی در ۴۱۷۲.۵۸ دلار قرارگرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها