17 آذر 1400 - 11:08

ناهمخوانی بازار آزاد با وضعیت ارزی کشور/ نوسانات بازار زودگذر است

با سیاست های ارزی دولت سیزدهم و ورود ارزهای صادراتی به سامانه نیما و همچنین عرضه کافی ارز به بازار متشکل ارزی به عنوان بازار کاشف قیمت ارز، به زودی شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۸۸۰۴
بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از صرافی های میدان فردوسی

به گزارش ایبِنا، سه ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت اقدامات موثری را در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کنترل رشد پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی و کنترل تورم و اصلاحات نظام بانکی شاهد بودیم. در این میان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تیم اقتصادی دولت در حوزه ارزی رخ داده است و آن هم عرضه بالای ارز در بازار بوده که ناشی از دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور و همچنین ورود بالای ارز به سامانه نیما است. آنطور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد به‌طور میانگین، روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در بازار رسمی نیما معامله می‌شود که حاکی از رشد ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 


برهمین اساس اگرچه وضعیت بازار ارز آرام و بدون کمبود در عرضه است، اما در برهه‌ای که مذاکرات برجامی در حال انجام است، برخی شواهد حاکی از برهم زدن نظم بازار و تشویش اذهان عمومی است که سعی در بالا بردن نرخ ارز دارند. 


دیروز رئیس جمهوری در مراسم روز دانشجو نیز اعلام کرد: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند. وی تاکید کرد: منابع ارزی کشور نگران کننده نیست و علیرغم تحریم و تهدید ثابت کردیم که می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم.  


براساس آمار رسمی ، در حالی دولت دوازدهم در سال گذشته صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز داشته که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز رسیده است. بنابراین این موضوع مهر تاییدی بر دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی است.  


رئیس کل بانک مرکزی نیز دیروز در بازدید سرزده از صرافی‌های خیابان فردوسی ضمن تاکید بر اینکه دولت هیچ مشکلی برای عرضه ارز در بازار متشکل ندارد و مردم می‌توانند تمامی نیازهای خود را تامین کنند، اظهار کرد: صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختیار ما می‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. بنابراین هر چه تقاضا بود، مبتنی بر مستندات در مقررات دیده شده است، توسط صرافان تامین خواهد شد. 


علی صالح‌آبادی افزود: خوشبختانه در بحث حواله در سامانه نیما عرضه ارز به مراتب بیشتر از تقاضاست، لذا ما در جانب ارز با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و حتی وضعیت ارزی کشور رو به بهبود نیز است. براساس آمار در حال حاضر چند برابر سال گذشته ارز در بازار متشکل عرضه می‌شود. در بازار نیما نیز حجم حواله‌های ما خیلی بیشتر از سال گذشته است به نحوی که تامین ارز ما تا کنون ۳۶ میلیارد دلار بوده بنابراین مشکلی در تامین ارز وجود ندارد. 


اما با توجه به این شرایط و وضعیت مثبت در عرضه ارز، متاسفانه بر خلاف تصور، طی چند روز گذشته شاهد رشد قیمتی دلار در بازار بودیم که براساس شواهد عینی، اعلام قیمت‌هایی برای نرخ ارز در بازار فردایی و آزاد که با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد، باعث ایجاد اخلال در بازار شده است. این در حالی است که رد پای این قیمت‌سازی‌ها را می توان در خارج از مرزها و در بازار فردایی کشورهای همسایه جست‌وجو کرد. براین اساس، دلالان در بازار ارز به منظور کسب سود بیشتر براساس قیمت فردایی یا همان بازار سلیمانه و هرات، نرخ ارز را اعلام می‌کنند و این در حالی است که افراد معاملات خود را با ریال انجام می‌دهند و بدین ترتیب قیمت‌های کاذب شکل می‌گیرد. 


به هرحال با توجه به تمام این کارشکنی‌ها در بازار ارز توسط سودجویان و خرابکاران حوزه ارزی کشور و همچنین تاکید مسئولان بر عدم کمبود ارز و تداوم سیاست‌های اثرگذار بانک مرکزی، به زودی شاهد ثبات نسبی نرخ ارز در بازار خواهیم بود چرا که هم تعامل صادرکنندگان و بانک مرکزی بیشتر شده و ارزهای بیشتری به نیما وارد می‌شوند و هم اینکه سیاست های دولت سیزدهم در راستای آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در خارج از کشور به نتیجه رسیده بنابراین مکانیزم عرضه و تقاضا در حال حرکت به سمت بازاری با حداقل نوسان و آرام است. 


نکته مهم دیگر اینکه باید تاکید کرد شرایط کنونی در بازار ارز مانند صف‌های تشکیل شده مقابل صرافی‌ها و همچنین افزایش اندک نرخ ارز، مقطعی است و با وجود پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر آرامش بازار در روزهای آتی اعلام شده است، نباید دست به اقدامات هیجانی در بازار پر حباب زد چرا که در این شرایط، به طور قطع بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر