خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هفدهم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۸۰۹
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، افزایش ارزش برخی سهام ها در بازار آسیا، افزایش ارزش سهام ها در وال استریت، افزایش اندک قیمت طلای جهانی و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:




  • با وجود تلاش سرمایه گذاران برای ارزیابی تاثیر اومیکرون، قیمت نفت اندکی کاهش یافت


 در حالی که سرمایه گذاران در حال ارزیابی تاثیر اومیکرون بر تقاضای سوخت جهانی و اثربخشی واکسن های موجود هستند، روز چهارشنبه قیمت نفت برخلاف اوایل هفته کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از ۳.۲ درصد افزایش در روز سه شنبه، ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه در ساعت ۴.۵۹ صبح به وقت تهران رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا علی رغم افزایش قبلی با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۷۱.۸۶ دلار در هر بشکه رسید.اوایل این هفته قیمت نفت پس از سقوط هفته گذشته با افزایش خوش بینی مبنی بر اینکه اومیکرون آسیب اقتصادی بزرگی ایجاد نخواهد کرد، دوباره افزایش یافت. در همین حال، مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران درباره بازگرداندن توافق هسته‌ای یک هفته پیش از سر گرفته شد، اما در روز جمعه متوقف شد و قرار است در اواخر این هفته از سر گرفته شود.



  • در بازار سهام آسیا، سهام های ژاپن و استرالیا افزایش داشتند


سهام های ژاپن و استرالیا بیش از ۱ درصد افزایش یافت. رسانه عظیم اجتماعی چینی ویبو در بازار سهام هنگ کنگ آغاز به کار کرد. روز چهارشنبه سهام های هنگ‌کنگ در بازارهای آسیا و اقیانوسیه عقب نشینی کردند و دردسر توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات چینی دوباره مورد توجه قرار گرفتند. ویبو، رسانه اجتماعی چینی بزرگ، اولین بازار ناامید کننده ای در هنگ کنگ داشت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۱۲ درصد کاهش یافت. ویبو، اولین بازار خود را در روز چهارشنبه با قیمت پیشنهادی ۲۷۲.۸۰ دلار هنگ کنگ (۳۴.۹۸ دلار) به ازای هر سهم، در فهرست دوم خود قرار گرفت. این در حالی است که دی دی هفته گذشته اعلام کرد که از بورس نیویورک خارج خواهد شد و به جای آن برنامه هایی برای عرضه در هنگ کنگ خواهد داشت. طبق اطلاعیه ای در بورس هنگ کنگ، معاملات سهام های شرکت توسعه دهنده املاک و مستغلات چینی کایسا در روز چهارشنبه به حالت تعلیق در خواهد آمد. به گزارش رویترز، پس از بحران اورگراند، کایسا نیز مشکل بدهی دارد و بعید به نظر می رسد که بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری خود را در روز سه شنبه برآورده کند. ارزش سهام های چین افزایش یافت. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۶ درصد صعود کرد در حالی که جزء شنژن ۱.۵۵ درصد افزایش یافت.


 شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۱.۵ درصد و تاپیکس ۰.۸۶ درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز، ژاپن گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم ۳.۶ درصد کوچک شد که بدتر از تخمین اولیه ۳.۰ درصدی است. کاسپای کره جنوبی ۰.۷ درصد بالاتر بود، در حالی که در استرالیا، اس اند پی / ای اس اکس ۲۰۰ به میزان ۱.۵۷ درصد افزایش یافت.ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۶۵ درصد افزایش یافت.



  •  وال استریت


با نگرانی کمتر سرمایه گذاران از تأثیر اقتصادی بالقوه نوع جدید ویروس کرونا، سهام های ایالت متحده به بازگشت از افت اخیر ادامه داد. داوجونز ۴۹۲.۴۰ واحد یا ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۳۵۷۱۹.۴۳ رسید. اس اند پی ۵۰۰ با افزایش ۲.۰۷ درصدی به ۴۶۸۶.۷۵ رسید و حدود ۱ درصد از بالاترین رکورد خود فاصله داشت. کامپوزیت نزداک، با جهش ۳ درصدی به ۱۵۶۸۶.۹۲ واحد رسید.


گفته می شود که این بهترین روز از اول ماه مارس برای اس اند پی ۵۰۰ و بهترین روز از ۹ مارس برای نزداک بود. با خوش بین شدن بازارها درباره اینکه اومیکرون مانع از بهبود اقتصاد جهانی نخواهد شد، ریسک بیشتر شد. تعهدات چین برای حمایت از رشد اقتصادی نیز به کاهش نگرانی ها کمک کرد. در حال حاضر بازارها انتظار دارند سیاست پولی در چین تسهیل شود، بانک چین اعلام کرد که نسبت ذخیره مورد نیاز بانکی را کاهش می دهد.



  • بازار ارز


شاخص دلار آمریکا، در برابر سبدی از همتایان خود در ۹۶.۱۵۲ قرار گرفت که از سطح ۹۶.۳ قبلی کاهش یافته است. ین ژاپن در ادامه روند کاهشی با ۱۱۳.۴۹ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ادامه صعود خود از هفته گذشته در ۰.۷۱۳۴ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت جهانی طلا کمی افزایش یافت


روز چهارشنبه با کاهش سود خزانه داری آمریکا، قیمت طلا اندکی افزایش یافت در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات کلیدی تورم بودند که می‌تواند روند نرخ‌های بهره را تنظیم کند.هر اونس طلا تا ساعت ۳:۵۹ صبح به وقت تهران، با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۸۵.۴۸ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۸۶.۱۰ دلار رسید. سود اوراق ۱۰ ساله و ۳۰ ساله خزانه داری ایالات متحده از بالاترین سطح یک هفته ای خود در روز سه شنبه عقب نشینی کرد. گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در روز جمعه منتشر می شود و اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند که شاخص قیمت مصرف کننده در نوامبر ۰.۷ درصد باشد.
 بانک مرکزی اروپا گفت: تورم منطقه یورو در بلندمدت می تواند از پیش بینی بانک مرکزی اروپا فراتر رود، بنابراین دلیلی برای تقویت برنامه خرید اوراق قرضه قدیمی در زمان پایان طرح اضطراری در ماه مارس آینده وجود ندارد. کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره منجر به افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا پایان این ماه نامزدهای بیشتری را برای پست های باز در هیئت مدیره فدرال رزرو آمریکا معرفی کند. بایدن به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، اقدام های قوی اقتصادی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. به گفته مشاوران، میانگین قیمت طلا، نقره و پلاتین در سال آینده تقریباً مشابه سال ۲۰۲۱ خواهد بود، در حالی که میانگین قیمت پالادیوم کاهش خواهد یافت. هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۲.۵۱ دلار رسید. پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۹۵۴.۲۶ دلار و پالادیوم ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸۵۵.۱۴ دلار رسید.



  • کاهش قیمت بیت کوین و افزایش قیمت اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۸:۴۹ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش۰.۱۰ درصدی ۵۰۴۰۹.۱۱ دلار و اتریوم با افزایش ۱.۲۷ درصدی در ۴۳۴۰.۲۱ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها