17 آذر 1400 - 19:10
رییس شورای عالی کانون صرافان عنوان کرد؛

تسهیل تامین نیازهای ارزی مردم با بخشنامه جدید بانک مرکزی

رییس شورای عالی کانون صرافان می‌گوید بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان، موجب تسهیل در تامین نیازهای ارزی مردم و کاهش فشار تقاضا بر بازار غیر رسمی خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۸۸۲۴
سیاست های ارزی

به گزارش ایبِنا، پس از بازدید روز گذشته رییس کل بانک مرکزی از صرافی‌ها در میدان فردوسی و تاکید بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تامین نیازهای ارزی مردم؛ بانک مرکزی امروز در مکاتبه‌ای مراتب را به رییس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد.


در این مکاتبه آمده است: پیرو اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰.۰۹.۰۶ و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی در خصوص مسایل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد.‏


احمد لواسانی رییس شورای عالی کانون صرافان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به نامه بانک مرکزی اظهار داشت: عرضه ارز در بازار نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد و این نامه بانک مرکزی نیز که در راستای تامین نیازهای ارزی متقاضیان بوده سبب تسهیل دسترسی به ارز و کاهش فشار بر بازار غیررسمی خواهد شد.


وی با اشاره به عرضه بالای ارز در بازار متشکل ارزی و رشد ۳.۷ برابری معاملات این بازار در ۸ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: آمارهای موجود مبنی بر افزایش مبادلات نشان می‌دهد که هیچ مشکلی برای تامین ارز در کشور نداریم و با توجه به عرضه کافی ارز در بازار دلیلی برای افزایش نرخ وجود ندارد.


لواسانی یادآور شد: از سوی دیگر مذاکرات وین در جریان است و احتمال گشایش‌های بیشتر در روابط بانکی و تجاری کشور وجود دارد که سیگنالی مثبت برای بازار ارز محسوب می‌شود، اما عده‌ای تلاش می‌کنند با خبرسازی و جوسازی‌های سازمان‌یافته و بعضا سودجویانه در فضای مجازی بازار را ملتهب کنند و با ایجاد نوسان در بازار اهداف سودجویانه خود را پیگیری می‌کنند.


رییس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه در این شرایط اقدامات بانک مرکزی و سیاست‌گذار پولی در آرامش بازار بسیار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: با اثرگذاری مثبتی که اقدام امروز بانک مرکزی در بازار خواهد داشت، در کنار تسهیل دسترسی به بازار متشکل ارزی از طریق شبکه بزرگ صرافان سراسر کشور شاهد حرکت به سمت ثبات در بازار و افزایش اثرگذاری بازار متشکل و در نتیجه کاهش نرخ‌ها در بازار غیر رسمی خواهیم بود.


وی در پایان به مردم هشدار داد که فریب جوسازی‌های سوداگران و سودجویان فعال در بازار ارز را نخورند و سرمایه‌های خود را در معرض ریسک قرار ندهند.

برچسب ها: بانک مرکزی ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر